Weet iemand een authentiek recept voor Kaiserschmarrn?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik bedoel dan eigenlijk een recept van jezelf/grootmoeder/Oostenrijkse kennis/o.i.d. en niet eentje die ik kan googlen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

3 eetlepels rozijnen
2 eetlepels rum
4 eieren, gesplitst
3 eetlepels suiker
mespunt zout
1 zakje vanillesuiker
3 dl melk
125 g bloem
50 g boter poedersuiker

Was de rozijnen, droog ze en laat ze vervolgens een half uur weken in de rum. Klop in een kom de eidooiers met suiker, zout en vanillesuiker met een garde of mixer schuimig. Meng geleidelijk de melk door de eiermassa en steeds met niet meer dan een eetlepel tegelijk de bloem, tot een glad beslag is verkregen. Roer de rozijnen met de rum door het beslag. Klop de eiwitten zo stijf mogelijk en schep het eiwitschuim luchtig door het beslag.

Verwarm 1 eetlepel boter in een koekenpan en bak hierin op niet te hoog vuur een omelet van 1/4 van het beslag. Draai deze na 3 minuten bakken om en laat de tweede kant ook lichtbruin van kleur worden. Voeg eventueel nog wat boter toe. Verdeel dan de omelet in de pan met twee vorken (zeker in een teflon pan zou ik houten spatels gebruiken) in ongelijke stukjes. Neem ze uit de pan en houd ze warm. Bak op dezelfde manier nog 3 omeletten van het beslag. Smelt de rest van de boter in de koekenpan en bak hierin onder voortdurend omscheppen alle stukjes omelet tegelijk nogmaals 2 minuten. Bestrooi rijkelijk met poedersuiker.

(Dit recept komt weliswaar uit een kookboek maar dit 'toetje' smaakte in een restaurantje in Oostenrijk nagenoeg hetzelfde. Erg lekker, maar de volgende dag kun je maar beter tot balansdag maken...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Benodigdheden kaiserschmarrn: (ingrediënten voor 4 pers.)
- 1⁄2 ltr. melk
- 240 gr. bloem
- 3 eieren
- 4 eetlepels suiker
- zout
- een beetje boter
- een beetje rum
- citroensap
- eventueel rozijnen naar smaak
- Zwetschkenröster (pruimen compote)

Bereidingstijd: 40 minuten

Bereidingswijze
Besprenkel de rozijnen met de rum. Meel en melk, samen met wat citroensap, goed mengen in een kom. Voeg een snufje zout toe. Scheid de eieren, bewaar de eiwitten en meng de dooiers door het beslag. Laat het beslag ca. 30 minuten rijzen. Sla daarna de eiwitten stijf met de suiker en spatel ze voorzichtig door het beslag. Laat de boter smelten in een koekenpan met een anti-aanbaklaag. Giet het beslag erin, strooi de rozijnen erover en bak de Kaiserschmarrn ca. 4-5 minuten op matig vuur, tot de bodem goudgeel is. Keer dan de Kaiserschmarrn en bak de andere kant goudgeel. Met twee vorken of pannekoekenmessen in kleine stukjes trekken (niet snijden).

Leg het op een voorverwarmd bord, bestrooi ze dik met poedersuiker en serveer met Zwetschkenröster.

Het recept van Zwetschkenröster staat ook op onderstaande link.

Toegevoegd na 45 seconden:
http://bergwijzer.nl/reportage/kaiserschmarrn-een-echt-oostenrijks-recept