Hoe kan men het beste tuinkruiden bewaren?

Verschillende soorten-voor keuken-vers uit de tuin-drogen-vriezen-bewaren...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

DROGEN:
-------
Om verse kruiden te drogen wanneer ze ruim voorradig zijn,kunt U een van de volgende 3 methoden toepassen.
Hoe sneller de kruiden drogen,des te geuriger ze blijven.

GEWONE OVEN:
Takjes gewassen en drooggedepte kruiden op een aluminiumfolie beklede bakplaat leggen.
De oven op de laagste stand zetten en de kruiden er droog en bros in laten worden.
De kruiden niet langer drogen dan 12 uur.
De blaadjes afhalen, in schone,droge potten doen en luchtdicht afsluiten.

MAGNETRON:
Verse blaadjes afhalen en over vellen keukenpapier strooien.
De droogtijd zal per soort verschillen,maar ca. 4 min. in een magnetron van 650 watt in de hoogste stand(100%) moet voldoende zijn.

DROGEN AAN DE LUCHT:
Bosjes kruiden opbinden met garen en op een warme,droge,goed geventileerde plaats hangen.
Max. 2 weken drogen.
Bij vochtig weer kunt U deze methode niet toepassen.

KRUIDEN BEWAREN:
Met aluminiumfolie of cellofaan omwikkelde verse kruiden kunt U bijna een week in de koelkast bewaren.
Als U ze langer wilt bewaren,hakt U ze fijn,doet U ze in een bakje voor ijsblokjes,giet U er wat water op en vriest u ze in.
Wanner U ze nodig hebt,haalt U een paar ijsblokjes uit het bakje en laat U die in het hete kookvocht vallen-binnen enkele minuten zullen ze smelten.
Van diepgevroren kruiden minder gebruiken dan verse,want het invriezen geeft een ietwat bittere smaak.
Takjes verse kruiden kunt U verpakt in aluminiumfolie of cellofaan enkele weken in de vriezer bewaren.
Een andere methode is het maken van kruidenboter.
Fijngehakte kruiden door zachte boter prakken en op een bord hard laten worden in de koelkast.
In blokjes snijden en in een plastic zak in de vriezer doen.
Voor gebruik uit de vriezer halen.
Kruidenboter smaakt heerlijk bij gegrild vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ieder kruid heeft zijn eigen manier van drogen.
Sommige mogen in de zon, terwijl andere juist uit de zon moeten drogen.
Sommige moeten snel drogen, bij andere mag dat juist niet.
Ook is er best wel een probleem wanneer iets voldoende droog is, dat kan je namelijk amper goed voelen.
is er nog iets te veel vocht in het kruid en doe je het daarna in een glazen fles met stop er op, dan kan het gaan schimmelen.
Bewaren in een donkere, koele, goed geventileerde en droge ruimte in papieren zakken, zal het beste bevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bewaar je tuinkruiden het beste.

Vers bewaren

Basilicum en verse munt kun je nog een week bewaren als je zorgt dat ze voldoende vochtig staan. Bieslook, rozemarijn, koriander, peterselie en tijm kun je het beste meteen in de koelkast leggen. Stop de kruiden in een luchtledig zakje en bewaar ze in de groentenlade van de koelkast. Op die manier kun je ze zeker nog een weekje gebruiken.

Lekker verwerken

Natuurlijk kun je de kruiden ook verwerken. Pureer bijvoorbeeld een handvol kruidenblaadjes met 2 eetlepels olie en een teentje knoflook tot een frisse pesto. Aarzel niet om wat te experimenteren. Zo zal je versteld staan bij hoeveel gerechten een beetje tijm past!

Laten drogen

Wil je kruiden langer bewaren? Laat ze dan drogen zodat je ze vervolgens kunt verkruimelen en in een potje bewaren. Op die manier ben je niet alleen zeker dat je de beste kwaliteit aan gedroogde kruiden hebt, je bespaart ook flink wat geld!

Munt, oregano, salie en marjolein hang kun je te drogen hangen in een goed verluchte plaats. Beetje gehaast? Laat dan je kruiden in de oven drogen: trek de blaadjes van de steel, leg ze verspreid op bakpapier en leg ze 2 uur in de oven op 50°c.

De diepvries in!

Peterselie, dille, basilicum en rozemarijn kun je ook invriezen zodat ze nog lang hun verse, frisse smaak behouden. Het geheim is hier: vet toevoegen.

Snijd de kruiden eerst heel fijn, het liefste zonder steeltjes. Als het snel moet gaan, kun je hier best de keukenmachine bij gebruiken. Doe er olijfolie of een brok boter bij en pureer opnieuw. Het mengsel in een potje of zakje scheppen, de diepvries in en je kan nog 6 maanden lang genieten van deze verse kruiden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stengeltjes samenbinden met een keukentouw, en omgekeerd ophangen op een droge plaats, Is de natuurlijke en beste manier, andere mogelijkheden bestaan ook, maar dan gaan er teveel aroma's verloren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een goeie oplossing is bewaren in olijfolie.. als de kruiden dan op zijn heb je nog een lekkere marinade olie, voor BBQ vlees, of als basis voor vinaigrette.