Is maïzena hetzelfde als bakpoeder? Of kan ik het daarvoor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
25K

Antwoorden (5)

Nee. Bakpoeder is soda. Heel iets anders dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bakpoeder is een soort gist, of beter: gistvervanger. Dus je gebruikt het om het baksel te laten rijzen.
Maizena is een bindmiddel. Gebruik je om bijvoorbeeld een sausje te binden.
Het zijn dus twee totaal verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maizena is maismeel.
Bakpoeder een chemisch gistvervanger.
12 jaar geleden
Bakpoeder is gemaakt van gemalen graan , maizena van gemalen mais, je kan het alleen gebruiken om sausen te dikken, eventueel met boter ( = roux). door zijn structuur is het meer nog dan meel, geschikt om veel vocht op te nemen en kan je er een saus mee dikken. de boter die je erbij doet ( roux) zorgt voor de egaliteit van je saus, zeg maar de gladheid.
Eigeel opgewarmd tot op 38 graden ( nog juist vloeibaar ) kan in bepaalde sausen ook gebruikt worden als saus basis ( bearnaise, hollandaise, mouseline )..
maar dan vermengd met een gastrik, of mosterd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Maizena is maispoeder en wordt over het algemeen gebruikt als bindmiddel. bakpoeder is voornamelijk bakzout (natriumbicarbonaat). Dit wordt als rijsmiddel gebruikt.