hoe heet het beste stukje van de eend, en waar zit dat?

als je een eend gaat slachten en klaarmaken. Waar zit dan de 'haas'? Vergelijk de varkenshaas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.5K

Antwoorden (5)

Eendenvlees wordt gewaardeerd om de fijne, delicate smaak. Men beschouwt de eend dan ook als een delicatesse.

Mijn eigen ervaring is dat de borstfilet het lekkerste stuk vlees is.

Hieronder een site met recepten;

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik heb hier nog een recept gevonden van gevulde eend, ik neem aan dat dan de hele eend wordt gebruikt. (misschien zonder kop en vliezen e.d.)

http://www.kokkieblanda.nl/indonesian/ayam-gevogelte/1556-opor-bebek-pikant-gevulde-eend

Eendenniertjes worden trouwens ook gegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biefstuk zit er niet echt aan en eend. Als ik een wilde eend of gans slacht gebruiken we eigenlijk alleen maar de borst. dan heb je een mooi stukje vlees, vergelijkbaar met bv kipfilet. Er zit wel meer smaak en kleur aan. Als het een flinke eend is kun je ook wat met de pootjes, maar daaraan zit een sterkere smaak. Moet je van houden.
12 jaar geleden
De borst.
Dus de magret de canard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt eraan van wat voor smaak je houd, het borststuk is wat zacht van smaak, de billen zijn wat sterker [ wildsmaak ] je kunt de levertjes en de niertjes ook lekker bereiden in een rodewijn saus b.v. dan heb je wel levertjes en niertjes van meerdere eenden nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lekkerste is ongetwijfeld de borstfilet..eerst gebakken op de vetkant (met het vet eraan) en dan draaien en wederom korsten in het gesmolten vet..