wat doe je als je teveel suiker hebt toegevoegt aan een gerecht??

Ik heb net appelmoes gemaakt. Maar nu heb ik er teveel suiker doorheen gedaan. Is er een manier waardoor de moes minder zoet wordt. Een ander ingredient erdoor heen ofsoo??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
17.5K

Het beste antwoord

Een aantal tips:
Laat eerst de appelmoes goed afkoelen. Koude appelmoes smaakt minder zoet dan warme appelmoes.

Als de appelmoes te zoet blijft, kun je wat zure appels tot moes koken en toevoegen.

Je kunt ook de smaak van de appelmoes veranderen door er wat ingrediënten aan toe te voegen.
Je kunt de geraspte schil van een gewassen sinaasappel, wat kaneel, nootmuskaat en wat kruidnagel(poeder) aan de appelmoes toevoegen. Je krijgt dan een andere smaaksensatie. Niet mierzoet, maar wat kruidiger.
(kruidige appelmoes - recept Jamie Oliver)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De suiker zelf is waarschijnlijk opgelost, waardoor je de suiker er niet direct nu uit kunt filteren.
De enige oplossing die ik me kan bedenken is meer appels (ik neem aan dat hij zelfgemaakt is met appels) toevoegen, zodat de suiker verdeeld is over een groter geheel en dus minder sterk smaakt.

Je moet dan wel alle verhoudingen gelijk houden (dus alles in een bepaalde maat toevoegen) om een goede smaak te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De andere ingredienten aan gaan passen aan de hoeveelheid suiker die je erin hebt gegooid. Zo krijg je de bedoelde smaak, alleen wel een veel grotere hoeveelheid aan appelmoes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kunt hem wat 'kruidiger' maken door toevoeging van een mespuntje kaneel, piment, of een paar raspjes nootmuskaat (van een noot) of een snufje nootmuskaat uit een potje. Pas bij nootmuskaat dan wel op dat je echt heel weinig gebruikt want het overheerst wel heel erg.

Je krijgt dan een heel andere appelmoes maar het is wel een heel lekkere variatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet overigens niet hoeveel appelmoes je hebt gemaakt maar op ca. 1 kilo appels mag ook best wel een halve theelepel kaneel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Pf! Ben ik weer... te snel geantwoord, maar bij toevoeging van èèn van deze specerijen (of allemaal tegelijk is ook lekker!) kun je het wel het beste even weer aan de kook brengen met wat water, in ieder geval genoeg dat het niet aanbrandt, en wel zo weinig dat het ook nog binnen afzienbare tijd weer in kan dikken. Zo kunnen de smaken van de specerijen ook goed door de appelmoes trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens met Inetje (+1). Maar als je nou geen appels meer hebt, wat doe je dan?

Ik heb geen klip en klaar antwoord, maarrr... Een zure smaak wordt gecompenseerd door suiker toe te voegen, bijvoorbeeld in wijn (bron). Zoet en zuur zijn ook een vaste combinatie in de oosterse keuken. Als iets nou te zoet is, zou ik me kunnen voorstellen, dat je juist zuur toevoegt. Dus misschien kun je citroensap proberen?

Tip: probeer eerst met een deel van je appelmoes, voor je de hele moes verpest ;)

Ik ben benieuwd of het werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bewaar altijd een vanillestokje in mijn suikerpot, en geef zo automatisch een hint vanille mee aan mijn appelmoes. Moet je ook eens proberen de smaak zal misschien minder zoet worden? Ik weet het niet zeker maar proberen is vast een goed idee.
Succes ermee !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je eiwitten stijf slaat en door de afgekoelde appelmoes schept, zal het minder zoet en heel luchtig zijn. Wat je ook nog kan doen : eiwitten stijfgeslagen in een laag over de appelmoes in een ovenschotel of een souflé-schotel doen, en dan de oven in tot de eiwitten lichtbruin gekleurd zijn, op ong. 150 graden - is nu de avonden weer killer worden een errug lekker toetje. Een klein beetje citroensap en wat kaneel door de oorspronkelijke appelmoes maakt het nóg lekkerder, zoals je hierboven al gelezen hebt.
En ik vind grofgehakte walnoten en hazelnoten door de eiwitten van de ovenschotel ook altijd heel lekker - maakt het een beetje crunchier.
En een laatste suggestie : een flinke hoeveelheid van je te zoete appelmoes in een schaaltje joghurt doen als tussendoortje, ontbijt, of toetje.