Eerst in het hete water (niet kokend), een draaikolk maken. Dus flink in een rihting roeren, dan midden in die kolk je ei breken en er vrij snel in laten lopen. Dan blijft t ei compact. Kookduur weet ik niet zeker meer, geloof 2a3 minuten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Google ei pocheren, daar de hit aanklikken van vegatopia. Daar staat een uitgebreide en goede omschrijving.(zit op mn telefoon dus kan adres niet kopieren). Ook op YouTube kom je veel filmpjes tegen.

Toegevoegd na 2 uur:
Op dat vegatopia recept staat trouwens niks over zon draaikolk, dat is wel belangrijk omdat ke ander grote kans hebr dat t ei helemaal uitloopt, met een draaikolk blijft je ei bij elkaar en wordt het compacter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik heb op You Tube een goed voorbeeld gezien, ik wist niet dat daar dit soort dingen op stonden, nu wel :-)

Andere antwoorden (3)

Hieronder een stukje copypaste met bronvermelding. Bij de bron Foodtube kun je het zien.

1.De belangrijkste voorwaarde: het ei moet kakelvers zijn, maximaal 5 dagen oud. Een ei uit de supermarkt valt bij deze dus af, omdat deze bij aankomst aldaar al meer dan een week oud zijn.
2.Neem een ruime pan en breng daarin een laagje water van ca. 5 cm aan de kook. Een hapjespan voldoet goed. Giet een beetje azijn bij het water en draai het vuur laag, zo dat het water tegen de kook aan blijft.
3.Breek een ei in een kopje en zorg dat de dooier heel blijft. Pak een lepel en hou die net onder het wateroppervlak in de pan. Laat het ei op de lepel glijden en terwijl het erop glijdt, trek je de lepel naar achteren zodat het ei een soort koprol maakt. Het eiwit vouwt zich nu om de dooier heen. Blijf het ei draaien met de lepel totdat het eiwit een vaste vorm aanneemt.
4.Ga door met de volgende eieren, en laat ze, afhankelijk van de grootte ca. 4 minuten koken. Schep de eieren met een schuimspaan uit het water en laat ze even uitlekken op een stukje keukenpapier. Snij eventueel de uitsteeksels van het wit en serveer met toast. De dooier is als het goed is nog zacht, en het eiwit gestold.

http://www.vegatopia.com/vega/koken/technieken/9534-hoe-pocheer-ik-een-ei

http://www.foodtube.nl/video/4/Ei-pocheren

Smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingrediënten:
een ei (liefst kakelvers)
zout
witte azijn

Benodigdheden:
ijsbad
diepe kookpot
schuimspaan
kommetje

Bereiding:
Het lijkt eenvoudiger dan het is. Bedenk dat de gaartijd van een gepocheerd ei net dezelfde is als die van een zachtgekookt ei.
Zet vooraf een badje gezouten ijswater klaar. Gebruik ijsblokjes of een coolpak uit de diepvriezer.
Zorg voor een diepe goed gevulde kookpot water. Breng het water met flink wat witte azijn aan de kook en houd het heet, net onder het kookpunt.
De azijn zorgt voor het snel stollen van het eiwit. Doe geen zout in het water omdat zout het stollen van het eiwit tegenwerkt.
Breek het kakelverse ei recht uit de ijskast in een kommetje. Koud eiwit stolt gemakkelijker. Breng het water al roerend in beweging (draaikolk) giet met een vloeiende beweging het ei in het draaiende water. Laat 3 tot 4 minuutjes garen, naar gelang de grootte van het ei. Haal met een schuimspaan het ei uit het water en leg het dadelijk in het koude zoute bad. Zo voorkom je dat het verder gaart en het zout zal de zure bijsmaak van de azijn wegnemen. Om het gepocheerde ei opnieuw warm te maken, is het voldoende het even in warm water te leggen, laat niet meer koken.
Tips op een rijtje:
Hoe verser het ei hoe beter.
Gebruik goed wat azijn in het water.
Houd het kookwater draaiend en de temperatuur net onder het kookpunt.
Gebruik een koud ei.
Breek het ei vooraf in een klein kommetje.
Pocheer niet meer dan twee eieren tegelijk.
Stop het garen met een zout ijsbad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag op tv laatst een makkelijke manier:
Pak een vierkant stukje vershoudfolie(krimpfolie), deze leg je over een kopje en hierop/hierin breek je het ei. Even dichtdraaien en in de pan met kokend water hangen. Zo blijft alles bij elkaar.

Toegevoegd na 37 seconden:
Misschien het folie even insmeren met een beetje olie