Ik zou een hoofdgerecht in de oven zetten als ik met de antipasta zou beginnen. Hoef je alleen maar voor te bereiden en kan je lekker blijven zitten. De oven doet het werk.
Ik zou dus een niet zo zware lasagne maken .

Uitje zacht fruiten in wat olijfolie. 2 fijngehakte wortels, 2 stengels fijngesneden bleekselderij en 1 courgette in blokjes erbij en even roerbakken. 2 tenen knoflook fijngesneden erbij en even meebakken. 300 gr. rundergehakt erbij en op hoog vuur rullen en bruin bakken.
2 blikken gehakte tomaten, 1,25 ml. runderbouillon, 1 blikje tomatenpuree en 1 kleine lepel oregano erbij en alles goed omscheppen. Aan de kook brengen, vuur lager draaien en met de deksel schuin op de pan, 20 min. laten pruttelen, af en toe even doorroeren.

Verwarm de oven voor op 180 graden C.

Schep op de bodem van een ovenschaal een laagje vleessaus en verdeel hierop de lasagne vellen, door ze te breken kan je ze evtl. goed verdelen. Herhaal deze procedure nog eens 2 keer en sluit af met een laaf lasagne vellen, waarop nog een laag kaassaus komt.
Doe hiervoor 100 ml. melk in een pannetje waar je 20 gr. maizena doorroert. Zet op laag vuur en roer hier nog 275 ml. melk bij. Roeren totdat het dik wordt, pan van het vuur en 50 gr. geraspte kaas erdoor roeren totdat de kaas gesmolten is.

Schep de saus over de lasagne en zet de schaal in de oven. De schotel kan nu 45 min. bakken en zal dan gaar zijn. Heb je een warmere oven kijk dan even na of hij niet te bruin wordt en dek dan evtl af met alufolie.
Wees dan wel voorzichtig methetverwijderen van de folie, zodat je niet de bruine korst meetrekt.
Je kunt evtl nog garneren met versgehakte kruiden.

Je kunt hem natuurlijk ook afdekken met bechamelsaus ipv kaassaus en er dan dik geraspte kaas over strooien, voor je hem in de oven zet.

Een lekkere frisse groene- of tomatensalade erbij maakt het af.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vanwege het Italiaanse voorgerecht, lijkt dit me wel een goede optie: varkenshaas gevuld met tapenade, gewikkeld in ontbijtspek of parmaham en in medaillons gesneden. Serveren met een lichte roomsaus, groene groentemix (roergebakken haricots verts, sugarsnaps of peultjes en broccoli, voor het serveren een klontje kruidenboter erdoor mengen) en tagliatelle om in het thema te blijven. Helemaal af als je dan ook nog eens Italiaanse kazen serveert en na afloop natuurlijk nog een lekkere espresso met een glaasje sambuca.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biefstukje met zelfgemaakte kruidenboter geserveerd met Spagetti Aglio/Olio en een paar schijfjes tomaat/mozzarella + verse bascilicum. Eenvoudig en licht verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kipfilet en een lekkere salade met als basis ijsbergsla.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Carpaccio?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O sorry hoofdgerecht, foutje van mij..
Dit gerecht maak ik wel eens. Heel lekker en van te voren klaar te maken. Dat is wel zo makkelijk.

Catalaanse kip.

•2 grote kippenpoten
•1 flinke ui
•3 tenen knoflook
•1 kleine rode paprika
•100 gram chorizo (stukje om blokjes te snijden)
•2 el olijfolie
•1 el bloem
•halve el paprikapoeder pikant
•1 el tomatenpuree
•klein glas rode wijn
•0,3 l kippenbouillon
•half blik tomatenblokjes of 3 verse pomodori in stukjes
•50 gram zwarte olijven
•peper en zout uit de molen
•1 el fijngehakte peterselie

Hulpmiddelen
Braadpan

Voorbereiding
Ontvel de kip, snipper de ui en knoflook, snijd de paprika in kleine stukjes en de chorizo in blokjes

Bereidingswijze
Verhit de olie in de braadpan en bak de kip rondom aan. Haal haar billen uit de pan en laat de ui en knoflook in het braadvet glazig fruiten. Roer er de bloem en paprikapoeder door en laat kort meebakken. Voeg de tomatenpuree toe en laat even meebakken. Blus af met de wijn en de bouillon. Roer goed en voeg de tomaten en paprikablokjes toe. Doe de kippenpoten terug in de pan en laat ze op een laag vuur, met de deksel op de pan, 20 minuten stoven. Voeg de chorizo en olijven toe en laat alles nog 15 minuten pruttelen. Breng op smaak met peper en zout uit de molen. Strooi er bij het serveren peterselie over.

Lekker met een salade en ciabatta.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vis lijkt me wel wat. Neem bijvoorbeeld kabeljouw (gebakken of gepocheerd) met n hollandaise saus en als groente stukje wortel peultjes en bloemkool gemixt
eet smakkelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lekker stuk lamsvlees (ingesneden met knoflook en spek). Een salade erbij en eventueel partjes aardappel in de oven met italiaanse kruiden erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saltimbocca

Een typisch Italiaans gerecht, dat zoals de meeste Italiaanse gerechten eenvoudig maar zeer smakelijk is. Je kunt het vlees serveren met een salade of zoals hier met gegrilde groenten en is ook lekker met kalkoen in plaats van kalfsvlees.

Voor 4 personen

4 Kalfslapjes
4 plakjes rauwe ham (Parma, Gandaham etc.)
Groenten naar keuze (paprika, venkel, raapjesi, courgette, aubergine, witlof, venkel, etc.)
Balsamico
Peper
Zout
Marsala
Salie
Boter
Olijfolie

Snijd de groenten in plakjes en bedruppel ze met een beetje olie. Grill de plakjes, in porties, aan beide zijden in een hete grillpan. Doe de groenten over in een verwarmde schaal, druppel er een beetje olijfolie en balsamico over en breng op smaak met peper en zout.

Bestrooi het vlees met een beetje zout en peper. Snijd de plakken prosciutto even groot als de kalfslapjes. Bedek elk lapje met een plak ham en leg er een salieblad op. Maak het geheel vast met een houten prikker. Verhit de olie en de helft van de boter in een grote koekenpan. Bak het vlees op matig vuur 3-4 minuten of tot het vlees net gaar is. Haal de saltimbocca uit de pan. Giet het braadvocht uit de pan en doe de Marsala erin. Verhit op hoog vuur tot de wijn tot de helft is ingekookt roer de rest van de boter erdoor en breng op smaak. Lepel de saus over het vlees en serveer het met de gegrilde groenten.

Serveer met aardappelen uit de oven