In welke olie bakken?

Ik heb begrepen dat als olijfolie te heet wordt het juist zéér ongezond kan zijn, dus geen goede keus om er mee te bakken. En kokosolie is een beetje te duur voor mij, aangezien ik er niet lang mee doe.

Het lekkerste is natuurlijk bakken in roomboter, maar ik wil niet moddervet worden dus dit gebruik ik alleen bij speciale en goede vleesproducten. Vloeibare boter uit een flesje vindt ik niks, ik heb het idee dat vlees hiermee veel te snel aanbakt (of het moet aan mij liggen).

Wat is volgens jullie de beste keus om gezond maar lekker te bakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon in olijfolie maar niet extra vergine (eerste pers) die verbrand snel, die is wel geschikt voor salades kijk goed op de fles staat er meestal wel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk ook eens hier
http://www.goeievraag.nl/vraag/zonnebloemolie-gefilterd-gebruik-frituren.210032

Het beste antwoord

Vloeibare 'boter' uit een flesje is namaakboter, oftewel margarine. Dat spul smaakt inderdaad nergens naar. Boter en margarine bevatten overigens wel ongeveer net zoveel vet, dus calorieën. Als je vet gebruikt, en voor je gezondheid heb je een zekere hoeveelheid nodig, kun je het beste goede kwaliteit nemen en liefst verschillende soorten. Meervoudig onverzadigd (vooral niet al te veel linolzuur), enkelvoudig onverzadigd in de vorm van olijfolie maar mijd ook verzadigd vet niet, dat ten onrechte een ongezondheidsimago heeft. Overigens zetten suikers zich makkelijker om in lichaamsvet dan oliën en vetten.

De meeste vetzuren kan je lichaam zelf maken uit andere vetten maar linolzuur en alfa-linoleenzuur zijn essentieel. Die moet je met je voeding zien binnen te krijgen. Zoals gezegd meng ik kokos-, sesam- en olijfolie in drie gelijke delen, waardoor ik al een behoorlijk aantal verschillende vetzuren aan mijn eten toevoeg. Ik doe enorm lang met een liter, ook omdat ik vaak combineer met boter (uiteraard de echte).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Voor gezond en heet bakken gebruik ik altijd de wokolie van conimex.

Toegevoegd na 6 minuten:
Klopt, wokolie zorgt wel voor een meer oosters smaakje.

Als dat niet de bedoeling is, probeer dan eens arachide olie (op basis van pinda's, maar dat proef je niet) of zonnebloemolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het vleesproduct dan niet "oosters" smaken? Want dit gebruik ik altijd als ik ga wokken, en het lijkt mij niet lekker als ik een stukje kip wil bakken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, beetje wel, maar dat vind ik eigenlijk wel lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O oke, dit zal ik dan niet snel doen want ik hou niet zo van oosters (behalve de bami die ik zelf maak). Ik ben meer van het Italiaanse eten.
zonnebloemolie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer ik iets lekkers probeer te maken, gebruik ik een klein knopje roomboter met wat zonnebloem olie erbij. De roomboter geeft de smaak wel lekker af, maar verbrandt niet dankzij de olie.

Nog een tip: Als je een gietijzeren pan hebt, deze goed schoonmaken, heel erg heet laten worden (zodat er een walm van de pan komt) en vervolgens insmeren met een mengsel van gelijke delen olie en zout. Laten afkoelen tot kamertemperatuur, uitspoelen met alleen water, en je hebt een goede anti-aanbaklaag in je gietijzeren pan. Je hoeft dan veel minder olie/boter te gebruiken.

Toegevoegd na 2 minuten:
En met een klein knopje boter bedoel ik zo'n 5-10 gram boter. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een domme vraag, maar wat is een gietijzeren pan? Ik kook namelijk nog niet zo lang, het enige wat ik weet is dat ik pannen heb van BK balans.. En je tip over zonnebloem olie en roomboter ga ik zeker proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gietijzeren pan is een ijzeren pan die is gegoten in plaats van vervormd. Het zijn hele zware pannen. hier een afbeelding: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41358Hj%2B2HL._SL500_AA280_.jpg Je gebruikt pannen met een anti-aanbaklaag. je hebt het er ook over dat vlees aanbakt, dit kan niet bij zo'n pan. Ik denk dat je het vlees te snel probeert om te flippen. Ik heb ook wel ervaren dat bijvoorbeeld kip bleef plakken wanneer ik aan het roerbakken was. Nu blijkt: Toen ik het langer liet liggen en het later pas omroerde, bleef het veel minder plakken! Ik zou zeggen: experimenteer even met wat ik net zei, en zeg maar of het lukt :)
De beste vetten om in te bakken op hoge temperaturen zijn (van hoog naar laag);

1)Tropische oliën (kokosnootolie, palmolie, arachideolie)
2) boter
3)enkelvoudig onverzadigde zonnenbloemolie
4)enkelvoudig onverzadigde saffloerolie ( distelolie)
5)varkensvet
6)notenolie,
7)sesamolie
8)olijfolie.

Bedenk dat onverzadigde vetzuren erg instabiel zijn om mee te koken. Hoe meer onverzadigd het vet, hoe ongeschikter het is om mee te koken, bakken of braden.
Onder hoge hitte kunnen de dubbele bindingen in vetzuren
snel overgaan in een gas waardoor vrije radicalen vrijkomen. Daarom zijn de veiligste vetten om in te bakken,
braden of koken de meest verzadigde vetten.

Ik gebruik zelf altijd arachideolie om in te frituren en om te roerbakken.
Voor vlees heb ik de nieuwe Campina botergoud ontdekt.
Roomboter die echt niet spat en dat is ook wat waard.
Over smaak valt niet te twisten en het is een feit dat vlees echt ook het lekkerste smaakt indien het gebakken of gebraden is in boter. Deze boter Is ook speciaal voor bakken en braden in het leven geroepen, want verbrandt ook niet zo snel. let wel; het is niet de boter voor op het brood, maar de speciale om te bakken en braden. Er zijn nl. 2 soorten botergoud. Het vlees wordt lekker bruin en de jus basis is ook heerlijk.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Rhett@verzadigde vetzuren zijn niet de ware boosdoener, het zijn de transvetten die ontstonden toen de industrie de olie ging harden. Ook hier geldt echter; 'alles met mate', want je hebt ook verzadigd vet nodig voor je hart en hersenen. Bij studies naar verzadigd vet werd in de regel plantaardig gehard vet gebruikt en hierdoor werd dit in een kwader daglicht gesteld dan eigenlijk nodig was. De olie is nl. veel minder schadelijk dan de harde blokken vet. Roomboter is en blijft het veiligst voor je lichaam, helaas heeft het wat meer calorieën, maar je wordt er echt niet moddervet van als je gewoon gezond, gevarieerd eet, genoeg beweegt en de suikers ervoor verminderd bijv. Een glaasje wijn gespaard op een dag, trekt het gebruik van roomboter weer gelijk. Zo moet je het zien. In elk geval is het gezond voor je. Kijk, als je het ook op je brood gebruikt met ruime mate, dat is een ander verhaal!;)
De beste boter voor je lichaam is toch echt roomboter om in te bakken. Hiermee weet je lichaam het beste wat hij ermee moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit serieus? Want van roomboter wordt je toch moddervet lijkt mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij is door de dietiste tijdens mijn zwangerschappen vertelt dat je beter met mate roomboter kan eten dan light producten omdat je lichaam idd beter weet hoe het kan afbreken. Klonk voor mij ook ongeloofwaardig maar er zitten blijkbaar zulke rare vervangende stoffen in vervangers dat het lichaam er van in de war raakt.
Gewoon lekker eten, maar met mate dus.
Voor je gezondheid heb je meerdere vetzuren nodig, zowel verzadigde als onverzadigde. Er zijn zelfs een paar essentiële vetzuren, die het lichaam niet zelf kan maken.

Om te bakken meng ik daarom zelf gelijke delen kokos-, sesam- en olijfolie. Dat levert een bakolie op die goed tegen hitte kan, niet snel ranzig wordt en goed smaakt. Het is even wat werk, vooral omdat je de kokosolie iets moet verwarmen, maar met een liter kun je een hele poos vooruit.

Arachideolie is een goed alternatief dat minder moeite kost en ook goed smaakt, zeker bij wokgerechten.

Mais- en zonnebloemolie zijn ongeschikt als bakolie. Er worden aan deze meervoudig onverzadigde oliën cholesterolverlagende eigenschappen toegeschreven maar in werkelijkheid verhogen ze het cholesterolgehalte van de weefsels. zo hebben onderzoekers vastgesteld. je hebt er weliswaar iets van nodig maar de hoeveelheden linolzuur die we gemiddeld met onze voeding binnenkrijgen werken juist hart- en vaatziekten en kanker in de hand.

Bronnen: 'Feiten over vetten' van Mary Enig

Met dank aan Keesvi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik geen woord aan toe te voegen. :-) Uiteraard een plus! Als iemand iets van oliën en vetten weet is het Mary Enig wel!
Denk dat dit ook weer voor ieder persoonlijk is, want over smaak valt niet te twisten.
Zelf gebruik ik altijd de blauwe Bertolli (ongezouten) dit eigenlijk voor al mijn vlees.
Hier kun je zelfs een perfecte biefstuk mee bakken, als je het maar goed op temperatuur laat komen tot de walm er af komt.
Voor stoofpotjes kun je dit ook gebruiken, maar moet je afhankelijk van het gerecht iets toevoegen.
Voor een eitje bakken of aardappels bakken de Becel met olijfolie. (vloeibaar)
Voor de rest de tip: Er hoeft vaak maar weinig boter in, ook om lekker te braden, want nadat je je vlees heb aangebraden een uitje of tomaat toevoegen en even meebakken, war water toevoegen en je krijgt een heerlijke jus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermijd oliën met veel meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze oxideren vrij snel bij een hoge temperatuur en dat is niet gezond voor je.
Olijfolie bevat juist veel enkelvoudige onverzadigde vetzuren en oxideert veel minder snel.
Roomboter bevat bijna alleen maar verzadigde vetzuren en oxideert dus nauwelijks. Maar al die vetten lijken me niet gezond voor je hart- en bloedvaten als je er iedere dag in bakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt eraan wat je bakt Als je vlees en groente bedoeld kan je het beste in olijf bakken die olie mag alleen maar 1x op hoge temperatuur brengen pinda olie oftewel slaolie mag niet verwarmd worden daarom ook de naam slaolie
Voor friet en snacks gebruik je frituurolie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plantaardige vetten bevatten meer onverzadigde vetzuren, dat wil zeggen vetzuren met dubbele bindingen, dan dierlijke vetten. Deze verlagen het cholesterol en hebben een gunstig effect op het lipidenprofiel in het bloed. Als onverzadigde vetzuren echter langdurig hoog verhit worden, ontleden ze en vormen ze zelf radicalen. Die radicalen reageren direct tot onvolledige verbrandingsproducten zoals polycyclische aromatische koolwaterstoffen, waarvan sommige kankerverwekkend zijn. Olijfolie ontleedt wanneer deze langdurig tot een temperatuur van 150°C-200°C verhit wordt, temperaturen die worden bereikt bij wokken of braden als de olie te heet wordt en gaat walmen. Andere oliën zoals pinda-olie (arachide-olie) kunnen hoger verhit worden, maar bevat alleen mono-onverzadigde vetzuren. Eénmalige verhitting van olijfolie bij wokken of braden is geen probleem maar langdurig en meerdere malen verhitten zoals bij frituren wordt afgeraden. [2]. Te hete olie kan beter niet voor braden worden gebruikt. Eiwitten in combinatie met reducerende suikers in het voedsel kunnen bij hoge temperatuur de vorming van acrylamide tot gevolg hebben, dat ook potentieel kankerverwekkend is. Dit geldt met name voor aardappelproducten en graanproducten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blueband boter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan olijf olie gebruiken maar niet de exstra verge wat dit is van de eerste persing en bevat veel van de olijf inzich zijn hele kleine delen maar dat geeft de lekkerste smaak maar verbranden natuurlijk.
Arachide olie is het beste om in te bakken kan hele hoge temperaturen aan.
Maar olijf olie net als elke olie bevatten veel calorieen dus zijn niet mager allen beter voor je cholesterol je kan bij het bakken met olie op het bijna einde een klein klontje roomboter doen voor de smaak en de kleur.