Als ik gehaktballen maak scheuren ze tijden het bakken vaak open. Hoe kan ik dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
61.3K

Het beste antwoord

Door het gehakt 'aan te maken'.
Dat kan met een ei en paneermeel, (Nederlandse methode) met in melk geweekt brood (Duitse methode) of met een restje gekookte aardappels en wat melk of room (Zweedse methode). En er zijn er vast nog meer ; gekookte rijst of couscous is bijvoorbeeld ook een veel gebruikte optie.

Naast de kruiden kun je eventueel ook nog een scheutje ketchup en.of ketjap toevoegen om het nog iets smeuiiger te maken.

Als je ze na het vormen van de ballen ook nog even door de bloem rolt voor je ze gaat aanbakken, kun je er zelfs een hardgekookt ei in verpakken zonder dat het jasje openbarst.

Hoe magerder het gehakt, hoe meer 'aanmaaksel' er doorheen moet trouwens. Varkensgehakt (in Nederland bijna niet te krijgen) vormt uit zichzelf al bijna mooie stevige ballen, puur (mager) rundergehakt moet bijna 1:1 !! (Voordeel is dat je minder vlees nodig hebt voor het zelfde aantal personen. Je proeft er namelijk niks van.)

Hoeveel paneermeel oid er doorheen moet merk je wel door eerst het gehakt met kruiden en ei te kneden (kledderige massa), en dan beetje bij beetje de paneermeel er door. Als het gehakt van de handen loslaat, is het in orde. Niet te veel doorgaan, want dan worden het tennisballen ;-)

Toegevoegd na 54 seconden:
Bezuinig vooral niet op het kneden ! Hoe langer je het gehakt kneedt. hoe fijner het wordt verdeeld, en hoe smeuiiger en steviger je ballen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Misschien een ei extra in je gehad doen? Dat zorgt ervoor dat het gehakt meer aan elkaar bind/kleeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je meer paneermeel moet gebruiken. Hierdoor wordt de gehaktbal droger en is de bal beter te bewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ballen, voordat je ze in de pan doet, héél stevig rollen. Hierdoor vallen ze veel minder snel uit elkaar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totdat ze helemaal klein geperst zijn
:p
Sinds ik alle ingrediënten mix in de keukenmachine vallen mijn gehaktballen niet meer uit elkaar. (natuurlijk de ballen wel goed kneden, om ze rond te krijgen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maizena kan je gebruiken!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet voldoende om ingrediënten zoals ei, geweekt brood of paneermeel, kruiden, goed door het gehakt te mengen. Er moet ook stevig worden gekneed. Dit levert binding op. Het kneden kan met de handen, maar ook met de kneedhaken van de mixer. Wanneer u het gehakt vervolgens een half uur in de koelkast laat staan, krijgt het een nog betere binding en kunt u mooie, stevige ballen draaien die niet scheuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan je het beste doen dit doe ik ook altijd. Ik heb ook gezien bij master chef dat ze het zo doen dat zegt denk ik al genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
Op 1 pond gehakt 1 ei en twee beschuiten (of paneermeel) toevoegen en daarna vooral goed kneden voor je er ballen van draait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op laag vuur aanbraden wil ook wel helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het "vuur" minder hoog zetten wanneer je ze aan braad. Later kun je dan voor het lekkere korstje het "vuur" wel weer wat hoger zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem altijd een snee- of broodje dat al wat ouder is en dat week ik in wat water. Ik doe het uitgeknepen door het gehakt ipv paneermeel. Je krijgt hierdoor een goede binding. Ook kneed ik het gehakt heel goed door met mijn handen. Als ik er gesnipperde ui door meng, bak ik het even aan met versgehakte peterselie, voordat ik het erdoor meng. Het wordt dan ook al vettiger.
Tot slot draai ik de ballen met natte handen, dan kan ik ze goed glad strijken, het is dan net boetseren.:)
Ik heb nooit gebarsten gehaktballen, misschien ligt het daar aan. Denk er ook om dat je ze niet te snel omdraait.
eerst even goed dicht laten bakken en dan met 2 grote lepels omdraaien. Wel regelmatig omkeren tijdens het garen.

Toegevoegd na 22 uur:
Wil je een knapperiger korstje, rol ze dan eens door paneermeel na het mengen.
amc
12 jaar geleden
laat de ballen gehakt na de bereiding
1 A 2 uur opstijven in de koelkast
en dan gelijk in de pan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gehakt kruiden met één ei en verder peper en zout.
Wat (oud)witbrood in kleine stukjes snijden en door je gehakt mengen/kneden.
Een theelepel sambal geeft een lekkere smaak aan je bal, goed kneden en dan rollen in paneermeel en na 20 min. In de koelkast gaan ze de pan in.