Hoe maak ik sardienen schoon/klaar?

heb voor de poezen een grote zak diepvriessardienen gekocht (voor menselijke consumptie).
mij lijkt zo'n visje ook wel wat, maar hoe maak ik ze schoon en klaar?
het zijn hele vissen, met alles er op en er aan.
ingewanden zitten er dus ook nog in.

12 jaar geleden
in: Koken
25.8K

Het beste antwoord

Doe eerst latex handschoentjes aan als je niet van visgeur aan je handen houdt.:)

Verwijder eerst de rug- en buikvin, want de schubben blijven daar anders achter hangen. Doe dit door de vin omhoog te trekken en knip dan met een schaar van de staart naar de kop toe, vlak langs het vissenlijf.
Overigens,de twee kieuwvinnen kunnen blijven zitten, die gaan er met de kop af.
Het ontschubben van de vis doe je het best in de gootsteen.
Je zet een grote zeef in de gootsteen. Onder koud stromend water haal je de achterkant van een mes over de vis, van de staart naar de kop toe. Je schuift zo de schubben eraf. Als ze in de gootsteen terecht komen, verstopt de afvoer, vergeet die zeef dus niet!
Voel goed of alle schubben verdwenen zijn, want zo'n stukje schub is net een stukje plastic.
Snijd de koppen van de visjes. Open ze aan de buikzijde en haal ze leeg. Dit gaat het best met een lepeltje, of nog makkelijker, met je duim.
Spoel ze nog even onder de kraan, ook de buikholte.Dep ze droog met keukenpapier.

Als je sardines 1-2 dagen marineert wordt de smaak subtieler .
Grill de sardientjes 1 minuut per kant ( ze zijn zo gaar) Dit kan in de grill, op de BBQ of in de oven. Doe dad olie en azijn in een pannetje en verhit dit.Doe de visjes in een ovenschaal, bestrooi ze eerst met zout en peper voor je ze erin legt. leg er plakjes knoflook en blaadjes laurier ertussen, je kunt er ook een takje tijm bij doen en zodra de olie/azijn aan de kook komt, giet je dit over de visjes. laat daarna afkoelen en zet ze in de koelkast, goed afgedekt. Haal ze echter ruim op tijd weer uit de koelkast na het marineren, want ze moeten wel op kamertemperatuur zijn als je ze opeet. Ze hoeven niet gefileerd te worden, want de graatjes kan je zo eten, net als in blik.

Deze sardientjes zijn zeker een week houdbaar in de koelkast, bewaar ze dan het liefst in een goed afsluitbare voorraad-/diepvriesdoos.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hoeft ze niet schoon te maken, katten kunnen het gewoon eten. Mocht jet het wel willen schoonmaken, hak dan de kop er af. De graatjes van sardientjes zijn te fijn om gevaarlijk te zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het handigste is om de vissen in je spoel/afwasbak te leggen en ze van hun schubbetjes te ontdoen met een scherp mes onder een straaltje koud water. Vervolgens achter de kop insnijden tot net voorbij het ruggegraatje. Hierna trek je de kop araf waarbij de ingewanden inclusief het sliertje maagdarmkanaal meekomt. Daarna kun je de buikholte nog uitspoelen maar gaat helaar het eventuele aanwezige hom en kuit verloren. Eventueel kun je vinnetjes en de staart afknippen. Smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sardines worden 'puur natuur' verkocht, je moet ze zelf schoonmaken en ontschubben (ook diepvriesvisjes). Dat is helemaal niet eng of moeilijk, en als je bang bent voor vislucht aan je handen koop je bij de drogist een doos met latex wegwerphandschoenen.
Verwijder eerst de rug- en buikvin, want de schubben blijven daar anders achter hangen. Doe dit door de vin omhoog te trekken, en dan, weer van de staart naar de kop toe, te knippen met een schaar, vlak langs het vissenlijf. Overigens, de twee kieuwvinnen kunnen blijven zitten, die gaan er met de kop af.
Het schubben van vis doe je het best in de gootsteen. Je zet een grote zeef in de gootsteen. Onder koud stromend water haal je de achterkant van een mes over de vis, van de staart naar de kop toe. Je schuift zo de schubben eraf. Als ze in de afvoer terecht komen, heb je een verstopte gootsteen, vergeet die zeef dus niet! Voel goed of alle schubben verdwenen zijn, want zo’n schub is net een stukje plastic, niet lekker dus om te eten.
Snijd de koppen van de vissen. Open de sardientjes aan de buikzijde, en haal ze leeg. Dit gaat makkelijk met een lepeltje of -nog makkelijker- met je duim. Spoel de vissen nog even onder de kraan, ook de buikholte. Dep ze droog met keukenpapier, weer ook van binnen.

Succes!!