Hoe maak ik satésaus van pindakaas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet, dat is vies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem vooral pindakaas met stukjes noot - véél lekkerder dan 'gladde' pindakaas!!!

Het beste antwoord

Pindakaas + wat watre, + scheutje ketjap + sambal + ,.. Even in de keuken kijken hoe dat ook alweer heet..

Toegevoegd na 3 minuten:
+ djahe en beetje citroensap / citroengras.

De hoeveelheden doe ik op gevoel; Water evenveel als pindakaas, duidelijk minder sojasaus. Sambal naar smaak, netzoals de andere kruiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

voeg wat water toe en melk,
vervolgens een flinke scheut ketjap en wat sambal.

echter ben je er dan nog niet helemaal, het lijkt wel
op pindasaus maar dit maakt het nog lekkerder:

flinke schep bruine suiker
scheutje citroensap (voor de zoet/zuur combinatie)
kruiden, zoals boemboe sate, kerrie, knoflook en gember.

dan is ie echt lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gesnipperde ui bakken in wat (sesam)olie, knoflook(poeder) erbij en sambal. Even laten pruttelen met wat water erbij. Smeuiig roeren met pindakaas. Zodra die warm is is de saus klaar.
Amadea
12 jaar geleden
Je neemt 2 flinke eetlepels pindakaas, voegt melk (of water) toe, vervolgens wat djahé, beetje djintan, kneepje citroensap, teentje knoflook, bruine suiker (niet te veel), sambal (ik neem altijd sambal brandal, die is niet te heet maar wel lekker kruidig), scheutje ketjap, en als laatste geraspte kokos. Het kruiden doe ik altijd uit de losse hand, begin met niet te veel, en tussendoor proeven natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klein uitje snipperen en fruiten in wat olie, teentje knoflook erbij
Als het uitje beetje bruin gebakken is vier grote eetlepels pindakaas
250 ml water
2 eetlepels ketjap manis
Sambal
1/2 eetlepel gembersiroop
1/2 eetlepel stroop
Zout

Evt. Nog wat water bijvoegen als de saus te dik wordt

Gaat niets boven eigen gemaakte pindasaus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pindasaus;
2 sjalotjes,
3 teentjes knoflook,
1 theel. sambal,
2 theel. bruine suiker,
150 ml. kippenbouillon of melk
1 eetl. ketjap manis of sojasaus,
1 eetl. citroen-of limoensap,
1 theel. djahe (gemberpoeder.

Je kunt ook half kippenbouillon/half melk nemen of ipv melk , kokosmelk nemen.

Fruit eerst de gesnipperde sjalotjes en fruit even de fijngehakte knoflook mee. Blus af met de bouillon of melk
en roer hier de pindakaas door. Doe alle ingrediënten erdoor en breng aan de kook. Roer totdat je een gladde pindasaus hebt gekregen, doe er een scheutje water bij als je hem te dik vindt en laat hem dan afkoelen.
Je kunt hier nu ook blokjes kipfilet of varkensfilet een tijdje in marineren om er saté van te maken.
Als je alleen pindasaus wilt maken, hoef je hem natuurlijk niet af te laten koelen maar kan hij warm geserveerd worden.
amc