Wat kun je allemaal doen met blonde linzen, of hoe zijn ze het lekkerst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6K

Het beste antwoord

Linzen als pastasaus;

Gesnipperde ui en spekblokjes bakken. Groentebouillon toevoegen, geweekte linzen erbij en 5 min. zachtjes koken. 1 blik tomatenblokjes toevoegen en een flinke scheut rode wijn, 1 knoflookteentje erbij uitpersen en weer 5 min zachtjes koken. Doe er een bekertje room bij en kruid naar smaak met cayennepeper en suiker. laat alles nu 20-30 min. iets inkoken, doe er nog wat zout bij naar smaak en serveer over de pasta. Schaaf of rasp er nog wat Parmezaanse kaas over.

Je kunt ook eerst champignons bakken en dan de uitjes en knoflook erbij bakken. Wat bouillon erbij en de linzen
en een beetje laten koken. Omdat de linzen de vloeistof opzuigen steeds een beetje bouillon erbij gieten, niet te veel, want het moet geen soep worden. Wel steeds omroeren zodat het niet aanzet in de pan. Na ca. 10 min. geraspte wortel en preiringetjes erbij doen, goed roeren en na enkele minuten 1 blik tomatenstukken en naar smaak wat tomatenpuree erbij doen. Het wordt een soort Bolognesesaus als je hem ziet, vind je hemte dik dan wat meer tomatensap of bouillon erbij. Peper en zout naar smaak.
Het is zo een verarm, maar ballaststoffenrijk gerecht met niet veel calorieën.

Bruine linzen moet je wel van tevoren inweken, net als vroeger de spliterwten werden ingeweekt. Tegenwoordig worden spliterwten niet meer ingeweekt, omdat het een lange kooktijd heeft als je erwtensoep maakt. Linzen hoeven niet kapot te koken maar ook niet zo lang als erwtensoep te koken. Rode linzen hoef je niet in te weken.

Een linzensoep is ook erg lekker. Hierin is zuurkoolspek lekker of karbonaadjes, ook rookworst/bockworst is heerlijk hierin meegekookt. De groenten; knolselderijblokjes, wortelblokjes, aardappelblokjes en veel gehakte selderie op het laatst erdoor roeren.
Bij mij vinden ze hem nog lekkerder dan erwtensoep.

Linzensalade;

Uitje in wat olie glazig smoren, geweekte linzen en wat kerriepoeder erbij, kort aanbakken, met groentebouillon afblussen en 10-20 min. pruttelen . Als je van meer pit houdt 1 pepertje erbij doen. Als het afgekoeld is een salade maken van; blokjes gekookte aardappel, reepjes paprika, stukjes appel, blokjs kaas en het linzenmengsel.
Dressing maken van ; yoghurt, beetje mosterd en appelazijn. Alles vermengen en kruiden met zout en peper.
Afdekken en even de smaken in laten trekken.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is helemaal afhankelijk van je eigen smaak.
Maar de meeste sites met recepten hebben de mogelijkheid op dat ingrediënt te zoeken. Dan ook een verfijning om uit te sluiten wat je zeker niet eet.

Hierna een paar voorbeelden en als afsluiter een algemene site met links naar andere sites, maar die werkt niet helemaal zoals het hoort.

Toegevoegd na 2 minuten:
TOEVOEGING
Maar het is wel een leuke site en een aardige start als je meer over linzen en het gebruik ervan wil weten. Plus recepten ervan.
http://www.ingredienten.nl/linzen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik een lekker recept, wij smullen er regelmatig van. Ik gebruik dan wel linzen uit een blik, maar met verse uiteraard kan ook ,maar dan wel eerst voorkoken.

1 blik linzen
1blik tomaatblokjes
1 ui
teentje knoflook
salami 250 gr

bak de in stukjes gesneden ui glazig, dan de salami ook in stukjes gesneden en geperst knoflookteentje mee bakken,
de tomaatblokjes erbij en de linzen,wel hiervan het vocht afgieten. Het geheel goed doorwarmen. Als bijgerecht,sla en eventueel stokbrood en kruidenboter.

Dit recept is al enorm uitgewaaierd degene die het bij mij gegeten hebben maken het ook en vertellen het weer door aan hun kennissen. Dus smullen maar !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja moet echt doen, lekker joh !
Ik maak wel eens een linzenpotje,
Dan bak ik spekreepjes, prei, paprika, daarbij verschillende kruiden, net wat je lekker vindt en een pot linzen erbij. Snel klaar, boordevol vezels en heel erg lekker.