wat is het verschil tussen dure en goekope kaas?

als je die low-buget kazen koopt ben je veel minder geld kwijt. smaak is ook wat minder interessant, maar dat terzijde.
maar wat is het verschil, hoe kunnen ze die kazen zo goedkoop maken? worden ze minder lang gerijpt of komt het door een andere productiemethode?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
14K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik me vandaag ook afgevraagd toen ik heerlijke kaas van de Lidl uit de koelkast pakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die heb ik ook toevallig deze week ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb als hw allemaal vraagjes zo van hoeveel kost een kilo goedkope kaas en een kilo dure kaas en aan het einde moet ik het verschil uitrekenen ;-;

Het beste antwoord

Als boerenzoon heb er heel wat van gemaakt. Maar dat fabrieken boerenkaas maken klopt niet: hier staat een gevangenisstraf van 6 maanden op!
Van de vele oorzaken dat kaas goedkoop in de super kan liggen en toch eetbaar is volgt een globaal ingekorte bloemlezing:
* Sommige melk wordt niet vertrouwd omdat ze in de buurt van vuilnisverbrandingovens is gewonnen en dan dioxine bevat: 1 bekende oorzaak van borstkanker.
Meestal vermengt de fabriek dit met andere melk maar de kaas ervan mag niet naar het buitenland.
* Dito rond Pernis en Breda, als gevolg van raffinaderijen.
* Sommige melk is radioactief en moet met andere melk worden gemengd, dit is op Vlieland, Lauwersmeer, Limburg en rond Doetinchem enkele streken het geval.
Of je in zo'n streek woont kun je ontdekken door op een waslijndraad +5 kilovolt op te zetten en als de draad al na 1 nachtje zwart is van neergeslagen astadine-isotoop waarvan ook je Geigerteller uitslaat: dan woon je in zo'n streek met veel emanatie-bodemgassen (radon).
* Sommige veehouders knoeien met reinigingsmiddelen zoals kaliumhydrochloride of soda of fosforzuur doorheen. Ook die mag niet naar het buitenland.

Zulke kaasafwijkingen staat meestal 'Uniekaas' op dwz. mag in gèèn geval richting het buitenland en moeten we zelf opeten.

* In de winter wordt in Nederland geen kaas gemaakt vooral omreden van bierbostel en moet je een chemische stof toevoegen om het "zelfmouten" van de kaas te voorkomen anders ontploft de kaas: dit soort bomkazen is een markt voor en heet Old Amsterdam: een verwijzing naar vechten tegen de bierkade.
* Zomermelk = 20x meer in volume is dan in de winter:
NL-jonge kaas kun je in de winter niet kopen en is Italiaans.
* Soms bevat boerenmelk penicilline en dan stremt de melk niet: in dat geval "redt" de fabriek zijn tobbe met een chemisch goedje maar deze kaas wordt bitter van smaak: die gaat als nep-gorgonzolakaas op de pizza maar dan heb je nog de goede pizza: de meeste pizza's bevatten 100% chemisch nagemaakte kalkpoederkaas!
* Verder kopen supers voor een "uitgeknepen prijsje" hun kazen in bv. Ukraïne en Bulgaria. Dat kan omdat op "Goudse" geen bescherming op bestaat als streekgebonden: dit is "een manier van produceren".

Overigens is dit rijtje maar een bloemlezing want er zijn ook economische redenen bv. plotse sluiting van pakhuizen omdat ze de stroomrekening niet konden betalen, hebben kazen een verkeerd etiket, of waren ze niet bij het bij "Goudse" verplichte 11°C gerijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat komt door het productieproces.
De goedkope kazen worden gewoon in de fabriek gemaakt, wat de smaak niet ten goede komt, en de lekkere kazen komen van de boer, wat een veel intensiever dus veel duurder proces is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minder lang rijpen kan niet, want voor elke soort ( jong belegen extra belegen oud) kaas staat precies vast gesteld hoelang die precies moet rijpen.
Om deze vraag te beantwoorden moet je allereerst weten hoe die verpakte kaas gemaakt wordt.
Normale Kaas die je bijvoorbeeld bij de kaasboer haalt of vers laat afsnijden in de supermarkt is rond. Maar de kaas voor die voorverpakte meuk is heel groot en vierkant. Dit is veel makkelijker in productie en verwerking. Dit heeft tot gevolg dat het middelste gedeelte het lekkerste is en de beste kwaliteit heeft. De kaas aan de buitenkant is dus vaak wat droger.
Dat merk je tevens ook als je zo'n goedkope verpakking kaas koopt. Plakjes zijn droger en vaak heb je ook halve plakken of plakken van verschillende dikte.
Dat zal dus de voornaamste reden zijn van het prijs verschil.
Hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja bedankt, kan nog geen plusjes uitdelen
Kimath
12 jaar geleden
Van mij een plusje :)
Ik heb in een kaasfabriek gewerkt, en het zijn inderdaad van die grote rechthoekige blokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer van die - die iemand heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joh, er waart een minkukel rond hier, we hebben er allemaal een.
De prijs,kaas bij de Aldi smaakt net zo goed,of misschien wel beter dan bij een andere supermarkt.
Misschien dat een verse,home made kaas lekkerder is,maar smaken verschillen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Marjoleintje. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ook.
Low budgetkazen zijn nepkazen. Kijk deze aflevering van de keuringsdienst van waarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die heb ik gezien. dat gaat alleen over de (strooi)kaas op pizza.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord klopt, als je naar beneden scrollt, kun je ook kaas (1) bekijken, deze gaat over goudse kaas.
Je hebt allemaal verschillende soorten kaas. En jonge kaas is bijvoorbeeld ook goedkoper dan oude kaas, gewoon omdat jonge kaas minder tijd kost. Verder is biologische kaas meestal ook een stuk duurder. En voor een deel betaal je ook nog wel een beetje mee aan het merk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op onderstaande site,en je wordt een stuk wijzer!
http://kassa.vara.nl/tests/details/tpid/.../test/uniekaas-wint-kaastest/%20-%20In%C2%A0cache
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dure kaas= Beter kwaliteit en verpakking :)
Goedkope kaas= Minder kwaliteit en slechte verpakking:(
maar wel goedkoop! ;)