wie kan mij helpen om boontjes te gaan wecken heb een elektrische weckketel. Hoe moet ik dat aanpakken.

hebben veel boontjes in de tuin. maar in de vriezer vinden wij ze niet lekker

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

Maak de groenten schoon, afhalen , wassen en aangetaste plekjes wegsnijden.
Doe de groenten in de Weckflessen, probeer alles rechtstandig te krijgen, dan krijgje meer bonen in een fles, en het ziet er ook beter uit.
Giet zoveel warm, heel licht gezouten water toe, tot de bonen onder staan, maar zorg dat je ong. 3 cm. onder de rand blijft.
Leg op de flessen goede in sodawater uitgekookte rubber ringen , sluit met de glazen deksel en zet de klemmen op de deksel/fles.
Zet de flessen in de Weckketel, die gedeeltelijk is gevuld met water, en laat de flssen met inhoud nu 1 1/2 uur koken.
Neem de flessen uit het water, en plaats ze op een plank of een dikke doek.(tegen springen van de fles door te snelle plaatselijke afkoeling.)
Verwijder de klemmen, en zet alles koel in de voorraadkast. Doe er een etiketje op, met bereidingsdatum. Controleer wel iedere week of er flessen open gegaan zijn, de inhoud kan dan bedorven zijn.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eerst de boontjes goed schoonmaken en gaarkoken.
Dan in de weckpotten doen met schoon water, de potten goed luchtdicht afsluiten en nakoken.
Hoe en hoelang je moet koken en waar je op moet letten verschilt per product, dus een kookboekje over wecken of wat tips online zullen je zeker op weg helpen.

Het lijkt misschien wat ouderwets, maar weggeweest is het nooit, en je ziet het zelfs weer hand over hand terugkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonmaken, wassen en snijden of doorbreken. De groenten kan worden afgekookt, ongeveer 3 minuten, dikke bonen iets langer. Doe ze in flessen en druk ze aan. Vul bij met water of kookwater en eventueel zout tot 2 cm onder de rand.
Wecken bij 100 graden celsius, 1 uur.
Potten met sperziebonen van zwaar bemeste grond willen nog wel eens opengaan. Twijfelt men aan de bemesting, dan kan men uit voorzorg de groenten na 2 dagen nogmaals wecken bij 100 graden celsius, 30 minuten.