Hoe komt het dat je huilen moet bij het snijden van uien? Hoe kan je dit tegengaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Als je de mantel van de uit hebt verwijderd leg hem dan even in het water en verwijder het dunne vliesvelletje, snijd dan de ui en je wangen blijven droog....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

een duikbril opzetten een motorhelm helpt ook. onder water snijden schijnt ook te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is vaker gesteld.
Het helpt om een kraan te laten lopen vlakbij de plek waar je uien snijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je uien snijd terwijl ze in een zakje zitten heb je er ook minder last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb duidelijk meer last van uiensnijden wanneer ik mijn bril op heb. Heb ik mijn lenzen in, dan moet ik mijn best doen om iets te voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He ik moet nog naar de opticien hoor.
Zie hiervoor mijn antwoord op een eerdere, soortgelijke vraag;

In een uit zitten allemaal kleine ‘kamertjes’ die gevuld zijn met vocht. Als je die kapot drukt spat het vocht alle kanten op. Snijd uien daarom altijd met een rustige snijdende beweging en een scherp mes.

Leg ze voor gebruik 10 minuten in de vriezer.

Een slok water in de mond nemen en niet doorslikken, waardoor de smaakstoffen van de ui niet in je mond kunnen komen en daardoor je ogen niet gaan tranen.

Pel en halveer ze en hou ze even onder de kraan.

Snij de uien in een doorzichtige plastic zak.

Hou je mes tijdens het snijden tussendoor onder de kraan: de vrijgekomen zwavel zal eerst reageren met het water van de kraan en niet met je ogen.

Snijd de uien onder de dampkap: de zwavel wordt sneller afgevoerd. Of zet een raam open.

Gebruik een keukenrobot om de uien fijn te snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik snijdt hem altijd eerst door de helft, zodat ik hem eenvoudiger kan pellen.
Heel makkelijk antwoord kan ik je geven..

Adem via je mond in en uit ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als de ui eerst met zout is bestrooid zullen de ogen droog blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met de ringen van de ui mee snijdt heb je nergens last van. Volgens mij komt het omdat er dan minder sap vrij komt. Als je last hebt van de geur ( volgens mij ga je daardoor huilen ) kun je, je handen wassen met water en zout. Hierdoor trekt de geur die aan je handen zit, in de zoutkorreltjes

Ik hoop dat het je helpt! mij in ieder geval wel!
Succes