Als je een ei, vlees of vis bakt in een koekenpan, wanneer doe je er dan (wel of geen) deksel op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.2K

Het beste antwoord

Je doet een deksel erop als je wilt dat je eten snel gaar is of bijv wilt dat de bovenkant van je ei ook snel gaar wilt hebben. Of je kunt het gebruiken tegen het spetteren als het erg spettert maar dan heb je wel kans dat er meer vocht in de boter komt en dan bakt het minder goed maar is het wel weer snel gaar.

Bij een omelet waarvan ik ook de bovenkant snel gaar wil laten worden gebruik ik een deksel op de pan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

bij bakken hoef je geen deksel op de koekenpan te doen. Een deksel wordt bijna altijd gebruikt om iets (door) te laten koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een deksel word gebruikt tegen het spetteren ;-)
als jij een krokanter onderlaagje wil maar de bovenkant ook gaar wil hebben zonder vlees of vis te keren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zeg je nog niet of het wel of niet moet, dat deksel ;p
Er hoeft eigenlijk geen deksel op, zoiezo niet bij een ei.
Maar als je het wel wil dan moet je het gelijk doen en opletten om het vlees te draaien. Of eerst braden en dan erop doen zodat je het spetteren kan voorkomen.
Het is voornamlijk tegen spetteren dat je je zelf niet brandt, en volgens mij voor de sappigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij geen van allen,behalve als je vlees hebt gebakken en je wilt het afblussen om jus erbij te hebben dan is het handig om een spatdeksel te gebruiken anders zit gelijk je hele gasstel onder.[wel eerst het vlees eruit halen voor het blussen]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat n onzin al die minnetjes maar ok. als je op n koeke(n)pan n deksel gaat doen heb je in eerste instantie de verkeerde pan gepakt. bij bakken gebruik je overigens nooit n deksel want dan is t geen bakken meer. het kan natuurlijk wel maar dan ben je effectief aan t smoren, sudderen of stomen, maar niet meer aant bakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gebakken ei in de koekenpan, plakje kaas er op en dan even de deksel er op dat de kaas gaat smelten