Welke kruiden doe ik door de nasi?

Ik wil geen pakjes of zakjes gebruiken maar gewoon zelf lekkere nasi maken, dus welke kruiden moet ik hier voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.8K

Antwoorden (8)

Het is best veel werk om zelf boemboes te maken voor de Nasi Goreng, maar wel lekker. Het is trouwens geen schande om de boemboes kant en klaar bij de toko te kopen, maar dat terzijde.

Hieronder een lekker recept om zelf vanaf scratch Nasi Goreng te maken:

http://www.kraotach.nl/recepten/indonesie/nasigoreng.html

Zoek anders op google naar: boemboe nasi goreng
bamibal
12 jaar geleden
ik doe er altijd in

sambal
trassi
koenjit
selderij
ketjap
eventueel een beetje ketoembar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft alleen je vlees maar te marineren, dat is voldoende. De marinade is de volgende:

1 kopje ketjap
1 kopje rode wijn
theelepel sambal
geraspte gember of djahe (1 theelepel)
ketoembar (1 theelepel)
djinten (1/2 theelepel)
knoflook (1-2 teentjes uitgeperst)
laos (1 theelepel).

vlees een paar uur hierin marineren.
Dan vlees roerbakken tot het gaar is.
nasigroenten er bij in de wok, eventueel nog wat van de marinade bij doen.
gekookte rijst toevoegen.
eventueel nog een omelet in reepjes gesneden toevoegen.
itsme
12 jaar geleden
Wil je mooie gele rijst, dan moet je wat koenjit (geelwortel) mee laten koken.
Het scheelt ook als je de speciale wolkolie gebruikt, deze geurt heerlijk en is ook al gekruid. Neem je lassie rijst
"nasi" gekruid en wel, dan heb je ook al veel smaak.
Je kunt het best als je begint, in de hete olie gesnipperde
knoflook en een gesnipperd rood pepertje bakken, dan het gemarineerde vlees erbij bakken, dan een vers nasigroenten pakket, als laatste de taugeh en dan de koude, gekookte rijst even opbakken.

Lekker kruiden om in te marineren;
In elk geval djahe (gemberpoeder) is onmisbaar,
Ik neem meestal;
ketoembar (gemalen koriander)
laos,
Djintan, (gemalen komijn),
tamarinde,
basterdsuiker,
zout,
sambal naar smaak, zelf vind ik de sambal badjak het lekkerst,
ketjap manis , de ketjap asin is te zout.

Als je geen nasi groenten hebt, lekker veel fijngesneden prei erdoor op het laatst en ui erbij bakken als het vlees al bruin is. Omeletreepjes op het laatst erover als alles klaar is.
amc
12 jaar geleden
Ingrediënten voor Nasi Goreng Djawa

300 gram gekookte rijst, 1 dag oud
1 middelgrote ui, in dunne ringen
2 tenen knoflook
1 theelepel trassi
1 rode spaanse peper
2 theelepels ketoembar
1 theelepel laos
2 theelepels suiker
1 theelepel bouillonpoeder
1 dunne prei, in dunne ringen
1 gekookte kipfilet, in stukjes
3 eetlepels olie
1 à 2 eetlepels ketjap manis

Bereidingswijze voor Nasi Goreng Djawa

De Boemboe (ui, knoflook, trassi, Spaanse peper, suiker, en ketoembar) in een vijzel zeer fijn wrijven.
Olie verhitten en boemboe goed fruiten.
Laos toevoegen (roeren).
Vlees toevoegen (roeren).
Rijst toevoegen (roeren).
Bouillonpoeder toevoegen (roeren).
Prei toevoegen (roeren tot halfgaar).
Van het vuur afnemen, ketjap toevoegen, goed doorroeren en opdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekkere nasi goreng hoeft niet gekruid te zijn. in basis is het aanfruiten van wat ui en knoflook , wat groenten,ei en natuurlijk rijst een prima nasi goreng. aangezien het idee achter nasi goreng het opbakken van restjes is kun je naar believen vis vlees of groentegerechten erdoor mengen. veel van de eerder genoemde gerechten bevatten kruiden die vrijwel standaard zijn in de indonesische keuken, maar definieren de nasi goreng niet. een favoriet voor mij is bv nasi goreng van babi ketjap restjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nasi goreng bedoel je?
want gewoon nasi is alleen gebakken rijst. daar zit in principe geen kruiden door
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal + je
Alleen weten veel mensen dat niet.
Bak in olie een flinke ui in stukjes en een a 2 teentjes geplette knoflook erbij, vervolgens doe je er een kleine tlpl trassi bij (verkrijgbaar bij de toko en sommige supermarkten, let wel het stinkt maar hoort erin), dan gaat daar een lepel sambal oelek bij of een rode peper, ligt eraan hoe heet je het wil hebben, vervolgens doe je er klein gesneden stukjes kipfilet bij en even bakken, dan gaat er een flinke prei in ringetjes bij en die bak je ook even mee, dan kun je eventueel 1 a 2 van die kleine maggiblokjes bij doen, hoeft niet perse maar wordt in de Indische keuken ook wel gedaan, vervolgens doe je er ongeveer 3 eetl kecap manis (zoet) bij en 3 eetl kecap asin (zout) en een snufje gemberpoeder, of een schijfje gember wat er al eerder in kan.
Dan gaat de gekookte, afgekoelde rijst erbij en eventueel kun je nog wat extra kecap erbij doen.
Peper erdoor en afhankelijk hoe zout je het wil nog even zouten.
Dit is ongeveer voor 3-4 personen.
Op het laatst gaat er fijn gesneden selderijblad door, zo ongeveer een handje.
Gebakken eitje in stukjes erdoor en klaar, serveer met gefruite uitjes en komkommersla.
Dit is een nasi goreng maar zo kun je de selderij en de gember ook weg laten, wordt ook vaak gedaan.
En ipv kip zou je bv ook ham kunnen gebruiken als je dat wil.