Welke rijstsoort voor nasi goreng?

Gisteren nasi gemaakt met pandanrijst maar dat was geen succes,het was één grote plakkerige boel.Wat is nou de beste rijstsoort om voor nasi goreng te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
63.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou wel van een wat plakkerige rijst/nasi :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rijst wassen
Vergeet niet de rijst vantevoren te wassen, hierdoor plakken de korrels minder aan elkaar.
(Wassen in koud water, afgieten en hethalen tot het water helder is ipv wit(tig) Oudere rijst
Het kan ook helpen om rijst te gebruiken die al wat langer in huis is (bijvoorbeeld half jaar/jaartje oud). Kookmethode
De manier van koken kan ook uitmaken. Bij mij mislukt het nogal als ik het in ruim kokend water giet. Het gaat beter bij het in koud water opzetten met een vingerkootje water boven de rijst (zie eerdere reacties) Dag eerder
Daarnaast is rijst van een dag tevoren vaak een stuk droger. Succes bij het maken van een lekkere nasi! (Deze tips heb ik gekregen van Toko Indomas in Deventer waar ik telkens heel goed geholpen ben :) )

Antwoorden (14)

Een droogkokende soort zoals lassi toverrijst

Toegevoegd na 6 uur:
mijn eerdere antwoord is uiteraard als je nasi wilt maken, direct na het koken van de rijst.

In Indonesie waar het gerecht vandaan komt, is het gewoon 'gebakken rijst' (Nasi = rijst, goreng = gebakken). Ze gebruiken daar de rijst die overis van de vorige dag, en wat droger geworden is van het staan, en gooien er wat kruiden en restjes groente ed doorheen, en bakken het dan op (verhitten). Het is dus niet zozeer een gerecht, als wel een manier om je resten op te maken. Vanuit dat oogpunt is dus elke rijst goed om te bebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Surinaamse rijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je klinkt nu een beetje als een verongelijkte kleuter.
Nog een argument hebben?
Lassie toverrijst kost 2,33 per kilo bij de AH.
Surinaamse rijst kost 1,20 per kilo bij de AH.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur de prijs van een artikel zegt nooit iets over de kwaliteit of de geschiktheid daarvan. Soms is het duurdere beter, soms het goedkopere. En ja, Surinaamse rijst in een Indonesisch gerecht, dat klinkt wel een beetje vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien ontbreekt de motivering bij je antwoord.
Ik gebruik gewoon de normale witte rijst, werkt heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Turkse rijst die is iets dikker.
Smakelijk :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik altijd Basmati rijst. De truuk is: hoe minder water je gebruikt, hoe minder plakkerig het wordt. Je vult de rijst aan met water, en tot 1 cm ná de rijst aanvullen met water. Zeg maar 1 vingerkootje. Gewoon laten koken, als het kookt laag zetten en als het water weg is heb je prima rijst voor nasi. Let op: basmati rijst is binnen 15 minuten al gaar en kan snel verbranden als je niet oplet. .

Wat ik laatst ergens las is dat je ook trasi trafassie kan gebruiken ipv nasi uit een zakje. Bij de AH verkopen ze het in heel kleine potjes. En je moet écht goed zoeken (staat bij de oosterse producten) Zo voorkom je ook dat één grote plakkerige boel wordt.
http://www.surinaamseten.nl/showprod.php?IDPROD=199

Als je tóch nasi uit een zakje gebruikt, kook het in, zodat het niet alsnog een plakkerige boel wordt als je het door de rijst mengt. Rijst neemt vocht op. Beter is nog als je de gemaakte saus met vlees en groente ernaast doet op het bord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo voorkomt trasi dat het plakkerig wordt? Trasi is toch gewoon een smaakmaker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nasi is een saus, dat maak je aan met water. Als je er rijst bij doet, dan neemt de rijst het water alsnog op. Trasi is idd een smaakmaker, maar met zo weinig vocht, dat de rijst bijna niet aan elkaar gaat plakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo is nasi een saus? Nasi is gewoon de Maleis/Indonesische term voor gekookte rijst... En trasi... Je zei dat het voorkwam dat de rijst gaat plakken. En dat zie ik dus nog steeds niet. Je gooit er immers maar een heel klein beetje bij, die kan daar nooit zoveel effect op hebben.
Dat het een plakkerige troep is geworden heeft niet zo zeer met de rijst soort te maken maar met jouw kook vaardigheden. Rijst koken is simpel zo lang je je maar aan een paar regels houdt. Nooit langer koken dan op de verpakking staat aangegeven. Na het koken afgieten en de rijst laten uitstomen zonder deksel op de pan. De rijstkorrels zijn nu mooi droog en niet plakkerig. Nu kan je de rijst aan de nasi toevoegen. Btw ik gebruik altijd basmati rijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een droogkokende rijst zoals Basmati. Maar nog veel belangrijker is dat je de rijst kookt volgens de aanwijzing op het pak en laat nagaren (deksel op de pan en 15 minuten laten nagaren zonder het vuur eronder)

Voor nasi moet je koude rijst gebruiken, nooit warme. Het beste kook je rijst een dag van tevoren en bewaar je deze na afkoelen in de koelkast. Lukt dat niet, spreid de rijst na het nagaren dan uit over een dienblad om snel af te koelen.

Dan nog even het complete recept voor 4 pers:

4 kopjes rijst koken zoals hierboven

spekblokjes bakken
varkensvlees (beetje ketoembar van tevoren erover) meebakken
gare vlees eruit
ui glazig fruiten met knoflook
verse gember (uit een tube, reuze handig) erbij, ong. 2 cm erbij
ketoembar erbij
mespunt trassi erbij
eventueel beetje spaanse peper
groente (peenblokjes, prei) erbij en meebakken
selderij (de blaadjes) gesneden erbij
ketjap manis erbij (van merk ABC uit de toko, geen conimex), paar eetlepels
flinke eetlepel pindakaas erbij
afgekoelde rijst erbij
vlees erbij

dan de hele boel goed doorwarmen en je hebt bij je horloge pas in de gaten dat je je handjes op zit te eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zou het bijna vergeten, nog een beetje zwarte peper erbij. Kijk uit met zout, want het spek is ook al zout.
paulus811
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Dank je dutcheese. Neem een handje selderijblaadjes en met die 2cm gember bedoel ik een streepje uit genoemde tube (AH) van 2cm. De nasi kun je met van alles opleuken natuurlijk, zoals kroepoek, sate, augurk en atjar. Belangrijk is om goeie spullen te nemen, geen troep. Dus goed vlees, bio spekblokjes etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vers uit een tube? Huh? Vers is in mijn ogen zo'n stuk wortel.
paulus811
12 jaar geleden
Ik kon erop wachten natuurlijk. Maar er zijn tegenwoordig tubes te koop met gemalen gemberwortel, rode peper en knoflook. Alleen gepureerd zonder enige toevoeging en uit de koeling. En ik vind dat vers, net zo vers als melk uit een pak ipv direct uit een koe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melk uit een pak is absoluut niet vers. Jouw gember vind ik alweer een stuk verser.
Heel erg lekker is de speciale rijst voor nasi van Lassie.
De gekruide rijst voor nasi is al lekker kruidig en heeft een mooie lange korrel. Het geheim van losse rijst ligt echter niet aan de rijstsoort, maar aan de bereidingswijze.
Ik ben niet zo'n afmeettype, dus ik neem gewoon een flinke laag water en na de kooktijd die op de verpakking aangegeven staat, giet ik de rijst in een vergiet, doe hem terug in de pan en laat hem even staan met de deksel op de pan. Na 10-15 min. even doorroeren en je hebt lekker losse rijst.
Voor nasi is het van belang de rijst vooraf al te koken en goed af te laten koelen.
Wanneer je deze koude rijst nu opbakt, krijg je altijd lekker losse rijst. Hij plakt nu niet meer aan elkaar.
Ik neem dus vaak de lassi gekruide nasi rijst. Wil ik een andere nasi maken zoals nasi koening, dan heb ik altijd een zak Surinaamse langkorrelrijst liggen. Die vinden wij erg lekker.
amc
12 jaar geleden
Probeer eens langkorrelrijst (bv Uncle Bens) en laat die eerst afkoelen voor je hem verder verwerkt. Mijn ervaring is dat dat prima werkt voor gebakken rijstgerechten zoals nasi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik altijd Surinaamse rijst en zilvervliesrijst 1:1, maar alle soorten langkorrel zijn goed. Ik vind snelkookrijst niet zoveel smaak hebben.

Recept voor 4 personen: 2 bekers rauwe rijst à 250 ml;
water
Vul de waterkoker en breng het water aan de kook. Doe een bodempje water in een voldoende ruime pan en breng dat aan de kook. Giet het water uit de waterkoker erbij, maar zorg dat het niet hoger dan zo'n 3 cm onder de rand van de pan komt. Voeg de rauwe rijst toe en roer 1x goed om met een houten lepel. Wanneer het water weer kookt, goed sluitende deksel op de pan en het vuur helemaal laag draaien. Zet een kookwekker volgens de kooktijd op de verpakking.
Wanneer de wekker afloopt het vuur uitdraaien, de rijst in een vergiet afgieten en terugdoen in de pan. Deksel erop en 10-15 min. laten staan, zodat de rijst het overgebleven water kan absorberen. Gegarandeerd dat je gare rijst hebt die niet kleeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb ook nog wel een origineel Indisch recept voor 'ouderwetse' nasi goreng, als je daar prijs op stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nasi goreng lukt altijd prima met Surinaamse rijst. Die kookt mooi droog en is ook niet al te geprononceerd van smaak. Laat de rijst na koken wel goed afkoelen.

Toegevoegd na 15 uur:
Voor degenen die zich afvragen wat Surinaamse rijst in een Indonesisch gerecht moet is het misschien interessant om te weten dat de natte rijstbouw eind 19e eeuw in Suriname werd ingevoerd door Hindoestanen en Javanen met Indische rijstrassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig,eindelijk een kort en bondig antwoord dat ook klopt,vooral goed laten afkoelen die rijst.
Als je het moeilijk vindt om rijst te koken zonder dat het plakkerig wordt kun je voor een lekkere nassi ook de kant-en-klare wokrijst van Lassie of c-1000 huismerk gebruiken. Uncle Ben's heeft het volgens mij ook....lekker snel, makkelijk en het doet niets aan de smaak af: die maak je namelijk met de overige ingredienten voor de nassi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt elke rijst gebruiken voor nasi goreng. makkelijkst is koude en droge rijst. wil je van verse rijst nasi goreng maken bak dan eerst alleen de rijst bij voorkeur in n wok droog alvorens groenten,vlees,vis ei oid toe te voegen.als je dan toch uit n pakje wil koken neem dan n vers kruidenmengsel ( boemboe)dat scheelt vocht en dus plakken. selamat makan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik altijd surinaamse rijst die ik bij de toko koop

een pan ruim kokend water
dan de rijst erin
8min laten koken
dan afgieten
en 15 laten staan met de deksel op de pan

lukt altijd

een mooie droge korrel