De dochter van mijn vriend lust geen groente hoe kan ik haar dit wel laten eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (13)

Appelmoes er doorheen prakken, beloning bij bord leeg (toetje na eten?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar kleine geschenkjes geven, als ze het wel eet (moet niet groot, bijvoorbeeld een ijsje ofzo...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige vraag en een klein beetje leeftijd afhankelijk.
Bij kleine kinderen helpt appelmoes er bij vaak maar ook bijvoorbeeld met de groente een gezichtje of een voorwerp "tekenen" op het bord en dan deel voor deel opeten.

Zijn ze wat groter dan helpt het vaak om het anders klaar te maken.
Dus bijvoorbeeld in de vorm van een maaltijdsalade maar ook verwerken in een ovenschotel kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pureren (tomaat, paprika, champignons) en dan over de pizza of spagetti of als soep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kind mocht ik gewoon niet van tafel als ik mijn groente niet op had (vrijwel iedere dag dus) en niks ijsjes, toetjes of cadeautjes als beloning. De clou was dat mijn moeder overal nootmuskaat doorheen deed en die specerij verafschuw ik ook nu nog steeds.

Probeer groente eens anders klaar te maken, met een lekkere saus die zij graag lust, bv kaassaus. En als ze het dan nog niet blieft dan gewoon laten zitten tot ze het op heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op nickelodeon heb je een progamma en dat heet shake it. Daar gaan ze onder andere met een kok proberen groente voor kinderen lekker te maken. De recepten staan op www.shakeit.nickelodeon.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Varieer er eens mee en kijk hoe ze het wel lust. Er zijn op internet bijvoorbeeld recepten te vinden voor groentekoekjes en andere kindvriendelijke recepten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dwingen om te ete
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ze onder de 5 :
Zo leuk mogelijk opdienen, en kiezen voor een beetje kindvriendelijke (zachte, zoetige) groente, zoals doperwtjes , wortels, bloemkool, broccoli, sperziebonen etc. Eventueel een prakje maken ; veel kinderen vinden dat lekkerder dan losse aardappels/vlees/groente.

Is ze tussen de 5 en de 10 :
Zelf laten mee klaarmaken (snijden, doppen, schoonmaken) etc. doet waak wonderen. Nieuwe smaken introduceren door kort achter elkaar een paar keer te eten en in eerste instantie wel 'dwingen' een paar hapjes te proeven. Meestal moet je iets minimaal drie keer gegeten hebben voor je het lekker gaat vinden. Wacht met heel sterke smaken tot ze iets ouder zijn ; ook proeven moet je leren. Op deze leeftijd kun je ook vaak nog wel de groente onherkenbaar klein snijden in bijvoorbeeld de macaronisaus. Of probeer eens gebakken groente ; dat vinden ze vaak ook verrassend lekker.

Is ze boven de 10 :
Niet zeiken, gewoon je groente opeten. En uiteraard : lieverkoekjes worden niet gebakken. Eerst je groente opeten (of , bij iets nieuws, even proeven) voor er ook maar spráke kan zijn van een toetje of uberhaupt nog iets lekkers na het eten. En dat geldt tot en met bedtijd. Slechte eters rond deze leeftijd eten vaak ook vlak voor het eten teveel ; hou dat in de gaten. Met honger aan tafel gaan maakt alles ook stukken lekkerder.

Groente moet een normaal onderdeel zijn van een smakelijke maaltijd, zoniet het hoofdbestanddeel. Moeilijke eters worden niet geboren maar gemaakt, vaak door te makkelijk toe te geven aan 'lussiknie'. Lussiknie betekent namelijk nogal vaak : ik vind iets anders lekkerder. (Ik kan het weten ; ik heb er eerst eentje verprutst voor ik bij de tweede doorgreek hoe het werkte. Die had op haar achtste als lievelinseten al spruitjes, en nu zijn het asperges. )

Natuurlijk mogen ze best een páár dingen met een uitgesproken smaak niet lusten ; wij hebben ook wel groentes die we minder lekker vinden. Maar maar twee groentes wél lusten ? Nee, op je derde kan dat nog, maar op de 15e kom je daar echt niet mee weg. Dan is het gewoon verwenneritus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh jee, mogen pubers die niks lusten hier ook al minduimpjes uitdelen ?
Het hangt wel af van haar leeftijd.
Zoek eerst eens uit welke groente ze niet en welke ze wel lust. Misschien ligt het ook aan de manier waarop het is klaargemaakt. Maak jij het soms anders dan ze het thuis krijgt?
Schep niet teveel op haar bord. Eet zelf met smaak je groente op (het goede voorbeeld!). Zorg dat ze niet snoept vlak voor het eten (en ook geen frisdrank drinkt).
Dit was mijn aanvulling op de antwoorden die al gegeven zijn. Uit al die tips samen haal je vast wel wat bruikbaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je appelmoes erdoor roert raak je de echte smaak kwijt.
Dus hebben ze nog niet de echte smaak geproefd.
Beter kun je de aardappelen en een stukje vlees door de groenten roeren.

Een klein beetje opscheppen en daarbij de helft op zij schuiven.
Dan zeg je tegen ze dat ze dat andere beetje beslist niet mogen opeten, omdat ze dan veel te groot worden.
Wedden dat dat andere beetje ook op gaat?

Hebben wij met onze kinderen ook gedaan en ze eten echt alles en ze hebben inderdaad een paar groenten die ze niet zo lekker vinden, maar ze eten het wel.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag haar waarom ze het niet eet en zoek een oplossing voor dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groenten eten was bij onze kleinkindjes soms ook een probleem.
Ik zei dan steeds dat ze er niet véél van moesten eten, maar wel een beetje. Ik legde dan ook uit dat je niet kan zeggen dat je iets niet lust, als je het niet geproefd hebt.
Soms leidde dat proeven zelfs tot verbazing: mmh, ik vind het toch wel lekker, oma!
Ik maak ook wel eens aardappelpuree met worteltjes, spinazie, rode kool of broccoli. Dan eten ze wel opmerkelijk meer groenten.