Hoe maak je zelf de lekkerste patat?

Welke aardappelsoort, welk formaat gesneden, hoe lang in de frituur op welke temperatuur etc?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.8K

Het beste antwoord

Mijn vader maakt de lekkerste patat :-) die doet het zo: eigenheimers of dorrees aardappels. Hij snijdt ze met de patatsnijder, perfecte formaat zodat je kleine/dunne frietjes krijgt. Dan bakt ie ze voor, ong 2min op de hoogste stand van de frituurpan. Dan laat ie ze uitlekken en spreid ze uit op folie. Als de eetgasten er zijn gaat hij ze bakken. Op de hoogste stand (=patatstand) tot ze goudbruin zijn. Hoe lang dat duurt verschilt enigszins per keer maar is gemiddeld 4 à 5 min per portie. Goed in de gaten houden. en mijn vader stopt er extra veel liefde in, dat maakt het natuurlijk nog lekkerder :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

zoveel frietpannen zoveel manieren om patat te bakken. Via onderstaande link (bijvoorbeeld) zijn er veel te vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over de gebruikte aardappelen: experimenteer tot je de aardappelsoort hebt gevonden die je het lekkerst vindt. Met grote bonken krijg je mooie, lange frites, maar met Bildstar of Bintje en dergelijke krijg je ook prima frietjes. Naar het schijnt gebruikt men in België de Primera voor de frieten.
Wat betreft het frituurvet: Ik vind vloeibaar natuurlijke vetten zoals zonnebloem olie de lekkerste patat opleveren.

1 kilo aardappelen naar keuze
2 eetlepels zout
zonnebloemolie

Voorbereiding: Schil de aardappelen en snijd ze met de hand of een fritessnijder in de gewenste vorm. Over die vorm wordt heel wat afgediscussieerd. De één zweert bij dunne frietjes, de ander bij dikke, de industrie biedt ook nog driehoekige en "krinkelfrites" aan. Dan zijn er nog industriële frites die gemaakt worden van een soort spuitpuree.
Als je een fritessnijder gebruikt krijgen je patatjes een regelmatige vorm, maar ik vind het juist leuk om ze met de hand te snijden.
Doe de gesneden frites in een ruime kom, bestrooi met flink wat zout, meng goed, en giet er zoveel koud water op dat de aardappelen onderstaan. Laat ze enkele uren staan. Hierdoor wordt vocht aan de aardappelen onttrokken, waardoor de frites uiteindelijk krokanter zullen zijn.
Laat de frites uitlekken in een vergiet. Dep ze daarna goed droog met keukendoeken.

Bereiding: Bak de frites in twee fasen. De eerste fase, het voorbakken, dient om de frietjes gaar te krijgen, tijdens de tweede fase worden de frietjes krokant en bruin afgebakken. Die eerste fase kan ruim van te voren gebeuren.
Voorbakken: Verhit het zonnebloemolie in een pan of speciale frituurpan tot 160 grC. Gebruik een thermometer voor de juiste temperatuur als je geen frituur met thermostaat hebt (en anders ook af en toe, het kan nooit kwaad de thermostaat te controleren). Frituur de patat in kleine hoeveelheden tegelijk (anders koelt het vet teveel af met als resultaat te vette frites) gedurende vijf minuten. Laat in een zeef uitlekken.
Afbakken: Verhoog de temperatuur van het vet naar 175 grC. Bak de frites -weer in kleine porties- tot ze knapperig goudbruin zijn. Laat weer uitlekken in een zeef, maar strooi er nu meteen zout over.

Serveren: Natuurlijk zo snel mogelijk. Als je grotere hoeveelheden frites moet bakken, kun je het beste de frites die al klaar zijn vast uitdelen. Dat is beter dan kouwe patat serveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit recept is reuzelekker :

http://www.blablablog.nl/B1038127581/C1863250349/E1580558508/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man is aardappelteler en vaak bakken we onze eigen aardappelen. Wij gebruiken daar Agria's voor. Dit is een soort wat we veel afleveren als frietaardappel, deze is namelijk goed van smaak, makkelijk te schillen (geen ogen en onregelmatigheden) en hebben een goed formaat om door de patatsnijder te halen. Als ik ze gesneden heb leg ik ze verspreid uit elkaar op een theedoek en dep ze met een andere theedoek goed droog. Ik bak ze, als ze goed droog zijn, 5 minuten voor in de frituurpan op 160 graden. alle frietjes moeten onder het vet liggen. Daarna laat ik ze uitlekken in een vergiet met keukenpapier en dep ze weer goed droog met keukenpapier, Dit om te voorkomen dat ze slap en te vet worden. Daarna bak ik ze ongeveer 5 minuten op 180 graden. Als ze goudbruin zijn haal ik ze uit de pan en laat ze uitlekken in een vergiet met een stukje keukenpapier. Ik strooi er een klein beetje zout over en klaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kies voor een kruimige aardappel en bak in Ossewit op 190 graden. Lekker bruin krokant met een beetje zout en mayonaise.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en de grootte: zo'n beetjes stukje van 1,5 cm dik en 6 cm lang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om te beginnen de juiste aardappelen gebruiken.
Voor volledige filminstructie zie bron;