Kan je aan de oven zien of een gerecht klaar is?

Kan je dat bijvoorbeeld zien aan het lampje? Ik kan het namelijk niet instellen de tijd..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tuurlijk niet
Kimath
12 jaar geleden
daar hebben ze toch kookwekkers voor uitgevonden :)
en zo'n vleesthermometer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat zou dat lampje dan moeten doen?Op groen springen?

Het beste antwoord

Nee, als je op de oven geen tijd kan instellen, kun je dus niet aan de oven zien of het gerecht klaar is.

Je kunt natuurlijk wel gewoon een eierwekker gebruiken of op de klok kijken. En vaak kun je aan het gerecht zélf natuurlijk zien of het klaar is. Bijvoorbeeld of de kaas gesmolten is (pizza) of dat een breinaald die je erin steekt er schoon weer uitkomt (cake) etc.

Het lampje op een oven kan van alles betekenen. Ik ken bijvoorbeeld wel gasovens die een lampje aan hebben zolang ze aan het voorverwarmen zijn en dus nog niet op tempertuur zijn. Of juist andersom, lampje aan zodra ze warm zijn en het gerecht erin kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De oven zelf kan niet zien of het gerecht klaar is.
Of je moet een prototype hebben van een zeer geavanceerde oven ;).

Lees de beschrijving van de oven even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan toch gewoon even op de klok kijken? Het lampje laat alleen zien of de temperatuur wel of niet bereikt is.

Toegevoegd na 1 minuut:
De tijd instellen op een oven is niet veel anders dan een eierwekker op aanzetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
-op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke oven heeft een wekker.
Nee, een ovenlampje geeft niet aan of een gerecht klaar is. Er zijn wel ovens die aangeven met een lampje of de ingestelde temperatuur bereikt is, dan schakelt ook het verwarmingselement uit.

Je kunt het beste zien aan het gerecht of het klaar is, of het bruin genoeg gebakken is of zo. Of er in prikken, en voelen of het gaar is van binnen.
itsme
12 jaar geleden
Nee, maar een handige hulp voor de oven is de thermometer (bijvoorbeeld van IKEA, voor weinig geld) om in je gerecht te steken. Als de kerntemperatuur is wat je wilt, geeft de thermometer een signaaltje (mits juist ingesteld!).