Hoe maak je van tomaten tomatenpuree, zonder dat het uit een potje of blijk komt?

Ik wil graag een pastasaus maken die niet uit een potje of blik komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.9K

Het beste antwoord

Tomaten kun je door de blender doen en dan iets verdikken met maizena en daarna kruiden toevoegen na smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je een staafmixer hebt dan kun je de verse gepelde tomaten ook pureren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt de tomaten ook zeven als je geen mixer hebt.
Hier nog een recept voor een lekker tomatensaus;

Bak in een braadpan de ui en de knoflook in de olie tot ze zacht, maar niet bruin zijn.
Voeg er de overige ingredienten aan toe, doe het deksel op de pan en laat de saus ongeveer 30 minuten zachtjes sudderen. Roer af en toe met een houten lepel.
Wrijf het tomatenmengsel door een zeef. Zet de puree weer in de pan op een laag vuur, laat hem nog ongeveer 30 minuten staan en roer regelmatig.
Breng de saus vlak voor het opdienen op smaak met zout en versgemalen peper.

Serveertips
Je kunt ook andere dan de hierbovengenoemde kruiden gebruiken b.v.: Peterselie, basilicum, oregano en marjolein zijn zeer geschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijg zelf ook trek..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede tip, buurvrouw :)
+1
De tomaat eerst insnijden in een kruis van kroon tot kont,niet te diep,dan koken,zodra ze klaar zijn kun je ze makkelijk pellen doordat je ze hebt ingesneden,velletje dus verwijderen en dan met blender of de staafmixer pureren en naar smaak kruiden toevoegen tijdens het pureren en klaar is kees :-)

Eetsmakelijk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja uiteraard kan je dat zelf maken, het is wel wat werk.. ik heb nog een leuk recept van een pastasaus met gegrilde tomatenpuree:

Tomaten ontvellen en uitlepelen en halveren, daarna in een marinade van wat honing , tijm en knoflook onder de hete grill laten indrogen. Maak ondertussen een beetje bouillon van wat wortel, ui en bleekselderij en een scheut rode wijn. Doe hier de tomaten bij en zet de staafmixer erin en doe er ook wat bladeren basilicum bij. Klaar is je saus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomaten ontvellen doe ik als volgt:
Prikken aan een vork en even boven de gasvlam houden.
Je ziet en hoort het velletje knappen en dan laat het makkelijk los.

Mijn moeder had daar vroeger een roerzeef voor. Daar gingen de stukken tomaten in.

Ik heb er ook nog een, maar gebruik hem niet vaak meer.
Ziet er zo uit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roerzeef

Het voordeel van de roerzeef is dat alle velletjes en harde dingetjes in de zeef achter blijven.

Hier staat een recept voor pure tomatenpuree.
http://www.kokskwartet.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=367:tomatenpuree&catid=59&Itemid=69
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomaten kun je inkoken op een zacht vuurtje. Zeef ze halverwege dat proces. Bak wat gehakt rul in een lepel olijfolie en voeg er gesnipperde ui, stukjes aubergine en de tomatensaus aan toe. Laat dit met wat gemengde Italiaanse kruiden en een bouillonblokje een tijdje pruttelen en voeg er op het laatst nog wat verse basilicum aan toe.

Je kunt jezelf overigens moeite en geld besparen door een blikje tomatenpuree van zes cent te gebruiken. De kans is groot dat daar meer smaak aan zit dan aan verse tomaten omdat die puree van zongerijpte tomaten gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. We zijn nogal geconditioneerd om alles wat houdbaar gemaakt is als slecht te beschouwen. Maar tomatenpuree is nou net een product waar je niet echt zelf tegenop kunt kokkerellen. En als je op de ingrediëntenlijst kijkt, valt het met dat slecht enórm mee. Ik gebruik het zelf ook wel als er wat weinig smaak zit aan de tomaten voor mijn tomatensoep. Dan zit er in een litertje soep een kilo tomaten, en toch maakt dat ene kleine blikje het verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik voor pastasaus altijd blikken tomaten. Die kosten ook maar 25 cent, en zijn van echte smakelijke tomaten. In Nederland zijn echt lekkere tomaten bijna niet te krijgen. Wasserbomben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gepelde tomaten, gezeefde tomaten (passata), blokjes en puree in blik zijn allemaal prima geschikt voor sauzen en soepen op basis van tomaten. Je kunt ook wat zongedroogde tomaat toevoegen voor de smaak.
knip ansjovis uit blik in stukjes, en doe dit met olie en al in een pan.
doe er knoflook bij, en fruit dit eventjes aan.
voeg ontvelde tomaten in stukjes toe, en laat lekker sudderen, hoe langer hoe beter.
zo nodig kan je tussentijds water toevoegen.
je hebt dan een heerlijke basissaus, waar je naar smaak nog van alles aan toe kan voegen.