Hoe bak en keer je in zijn geheel een goed gevulde omelet om?

Ik had een restje wrapvulling over met gesneden groentes en zo. Die heb ik gemixed met 3 eieren en wilde ik gaan bakken als een omelet.

Maar helaas werd de onderkant al eerder richting het aanbakken dan dat de bovenkant gestold werd en was ik gedwongen om hem proberen om te keren. Uiteraard lukte dat niet en heb ik maar een roerbakken omelet moeten maken.

Hoe had ik dit voorkomen en toch goede draai kunnen maken. Of de onderkant en bovenkant beter had kunnen stollen voor de grote draai?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
18K

Antwoorden (13)

Eerst in de pan dubbelvouwen, dan kun je 'm veel makkelijker keren. Als je dat in z'n geheel probeert, valt alle vulling eraf.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die snap ik niet helemaal. Het dubbelvouwen is dus wel eenvoudig, maar het dan omkeren heeft toch geen nut... zowel de bovenkant als de onderkant is al de gebakken kant.
paulus811
12 jaar geleden
Ja, maar door de warmte van de hete bovenkant stolt het binnenste veel sneller. Mijn antwoord is daarmee wel fout (dom dom dom), voordeel is dat je door m dicht te klappen niet hoeft te keren. Wel langzaam gaar maken overigens, want een omelet moet nog een heel klein beetje soppig zijn (niet vloeibaar, maar ook niet rubber). eetse!
Op lager vuur opzetten, hij moet langzaam garen. En dan kom ik toch op Tupperware, die hebben van die brede visspatels, daarmee kun je dit soort dingen heel makkelijk omdraaien zonder dat het stuk gaat. (ik gebruik zelf heel veel Tupper en verkoop het, maar dat is niet de reden dat ik je iets wil aansmeren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook een deksel op de koekenpan doen en idd op een laag vuur, dan stolt ook de bovenkant.
Wil je hem dan alsnog omdraaien gaat dat makkelijker, maar omdraaien is niet altijd meer nodig, ligt een beetje aan de dikte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak vaak flink gevulde omelet/tortilla. De truc is: langzaam aan. Echt laag vuur, deksel op de pan, dan gaart de omelet in zijn geheel zonder dat je hem om hoeft te draaien.

Je moet er dan ook wel de tijd voor nemen. Mijn Spaanse tortilla van zes eieren gaart vanaf het moment dat de losgeklopte eieren over de groentes/aardappelen gaan een minimum van 20 en een maximum van 40 (!) minuten op een laag pitje.

Dat doet me eraan denken, ik heb nog eieren nodig. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard willen wij nu dat tortillarecept ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, het is heel simpel, en niet echt een heel vast recept. Men neme aardappels (plakjes of blokjes) en groentes (paprika en tuinbonen zijn een lekkere combinatie, een uitje erin doet het ook altijd goed) en bakke die net gaar. Vooral bij plakjes aardappel gaat dat het gemakkelijkst in twee pannen, één voor de aardappel en één voor de groenten. Vervolgens bij elkaar gooien en door elkaar roeren. Intussen zes eieren loskloppen. Dan zout en versgemalen zwarte peper door de eieren, en paprikapoeder en eventueel een beetje chilipoeder over het mengsel aardappelen/groenten. De reden om het over de groenten heen te gooien in plaats van door de eieren, is vooral omdat het er straks dan mooier uitziet. Let er bij zout en peper op dat het genoeg moet zijn voor het totale gerecht, dus wat meer dan je voor een niet-gevulde omelet zou gebruiken. Vuur helemaal laag zetten, eieren eroverheen schenken, deksel erop en een half uurtje iets anders gaan doen. Hij is klaar zodra hij ook in het midden stevig is. Serveren met wat brood en aïoli. Het grote verschil met een omelet is dat er geen melk of water bij de eieren gaat, daardoor is de tortilla steviger. Je kunt hem als maaltijd eten, maar hij is ook goed in smalle puntjes te snijden als tapa.
je kan ook de groente - bijna - klaarbakken, uit de pan halen en dan de eieren in de pan. Als de eieren al een beetje opgesteven zijn, de groente erbij, dan dubbelvouwen en om en om verder afbakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.deperfectekok.nl/de_perfecte_kok/2006/10/var_api_ve_getc_1.html

Kijk hier eens. Een goede uitleg krijg je er meteen bij en waar de kok de champignons bakt, zou je dan het restje wrapvulling even kunnen opbakken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt natuurlijk ook een groot plat bord op de koekenpan leggen en dan de pan omkeren op het bord.
De pan weer op het vuur en even met een spatel de omelet op het bord iets oplichten en weer in de pan laten glijden. Nu ligt de ongebakken kant op de koekenpan en kan nog even bakken. Je moet wel een glad bord hebben zonder hogere rand. Zelf heb ik er ooit een speciaal kunstof soort bord voor gekocht met een voetje onderop waarmee je het goed kunt vasthouden zodat je vingers vrijblijven van ei. Ze zijn nl. te koop die speciale borden.
amc
12 jaar geleden
Bij de Xenos heb je grote ronde spatels te koop. Officieel bekend als pannekoekenspatel. Echt ideaal. Ik ben er zelf ook niet altijd even handig in, en vooral niet bij een maaltijdomelet.
Je kan die spatel onder je omelet laten glijden, pak je een ander spateltje en keer je hem om. Of je kan de spatel op het ei houden, keert de pan om en laat hem weer in de pan glijden. Dit is alleen niet handig als er nog vet in de pan zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een omelet zoals je in restaurants krijgt zijn ovaal en dik.
Dat krijg je door een goed opgewarmde pan met wat vet de opgeklopte eieren daarin te laten glijden en even laten stollen, (een minuut, ong.) Dan kunnen evt. de champignons, kaas, enz. erbij en meteen gaan schrapen met de spatel naar een kant van de pan. Je zult merken dat de omelet dik wordt in het midden. Keren hoeft niet maar maar maakt de omelet wel perfect. Doe je met een deksel. Je laat de losgemaakte omelet in de deksel glijden en in een snelle beweging draai je deze om door op de pan te draaien. Zo krijg je een héérlijke omelet, succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Als je het 2e filmpje bekijkt (zie bron) dan zie je hoe je de omelet het best kunt draaien. Hierbij wordt niet een deksel gebruikt maar gewoon de pan en een bord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is, dat de meeste mensen geen omelette kunnen bakken. Een omelette is geen dubbelgeklapte eierpannekoek met beleg, maar een zorgvuldig samengesteld produkt, wat met enige kennis bereidt moet worden. De link gaat naar een Youtube video, waar op de juiste wijze uitgelegd wordt, hoe je een echte omelette bakt.
Op papier uitleggen is erg moeilijk, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het ook met een bord doen. Haal de pan even bij het vuur weg, leg een bord ondersteboven op de omelet, pak de steel van de pan en houdt je hand boven het bord, maak een korte draaiende beweging en vang met je ene hand het bord op, nu ligt de omelet op het bord, daarna de pan weer op het vuur zetten en de omelet vanaf het bord weer de pan in laten glijden.

( maf ;) het is een hele simpele handeling maar als je het probeert te beschrijven lijkt het heel ingewikkeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn truck is (ook al is de bovenkant niet geheel getold) plaats een passend bord op je koekenpan en draai het geheel boven het aanrecht (dan heb je daar de ev. restanten) en draai het geheel een halve slag. Vervolgens draai je de koekenpan weer in de goede positie en laat het gerecht vanaf je bord weer in de koekenpan glijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pak een groot bord en laat de omelet uit de pan glijden op het bord. Draai de pan nu om en laat hem op zijn kop op het bord met de omelet erop rusten. Blijf wel de pan vasthouden. Pak het bord op met de omelet nu vertopt onder de pan. Draai bord en pan tegelijk op. Haal het bord weg en geniet van je omgedraaide omelet!
Maar je zei het zelf al: een omelet bak je officieel maar aan een kant.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft dat niet te draaien, zet er een deksel op....je zult zien...

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik draai nooit een omelet om.
Maar als ik hetzelfde moest voor hebben zoals jou, neem dan eventueel een plat deksel, leg die over het ei, en draai.....