Hoe kan je ijs maken zonder ijsmachine? (geen waterijs, maar echt roomijs)

En als ik dan ook brutaal mag zijn: hoe maak je op deze manier groene-thee ijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Zelfgemaakt roomijs (zonder ijsmachine!)

Ingrediënten:

500 ml. slagroom
150 gr. suiker
3 1/2 el. poedersuiker
1 zakje vanillesuiker
3 eiwitten
zout

Bereiden:

NB. Dit moet de dag van te voren (wachttijd is 1440 minuten)

Klop de slagroom samen met de poeder- en vanillesuiker stijf. Klop ook (in een andere kom) de eiwitten stijf met een mespuntje zout. Breng de kristalsuiker in 100 ml. water aan de kook en laat het op een hoog vuur tot een heldere siroop inkoken. Schenk de siroop (al kloppend) door de eiwitten. Blijven kloppen tot het eiwitmengsel geheel is afgekoeld. Spatel nu voorzichtig de slagroom erdoor. Dek het geheel af en laat het in de vriezer bevriezen.

Laat het minstens 24 uur staan, ZONDER doorroeren.

Tip: Er zijn heerlijke sauzen (chocolade, aardbeien, etc.) te koop voor over toetjes. Deze kunnen ook voorzichtig door het mengsel geroerd worden om bijvoorbeeld chocolade-ijs of aardbeien-ijs te maken.

Tip: Voeg stukjes pure chocolade of vers fruit toe om het ijs nog bijzonderder te maken.

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 6 minuten:
Huisgemaakte groene thee ijs is zeer crèmig en als je hem zelf maakt, bovenal niet zoet. Op die manier kunnen de antioxidanten hun werk doen. Gebruik ook zeker de beste matcha én slagroom die je kunt vinden, zo wordt jouw groene thee ijs de beste, misschien zelfs lekkerder dan het ijs uit het Japanse restaurant om de hoek.

Voor groene thee ijs hen je de volgende ingrediënten nodig: 2 cups melk, 2/3 cup suiker, 2 tbsp matcha, 4 eierdooiers en 1 cup slagroom. Vervolgens meng je de matcha met de melk en de suiker in een kookpot en laat dit gedurende 5 minuten koken. Roer voortdurend. Meng de dooiers met een beetje van de gekookte melk. Roer vervolgens alle melk voorzichtig door de dooiers.

Breng alles terug naar de kookpot en laat op een laag vuur sudderen terwijl je met een houten lepel roert tot het goedje aandikt. Laat niet koken. Koel deze mix af door in een kom te gieten die je vervolgens in koud water zet. Sla de slagroom en voeg deze bij het melkmengsel. Roer goed.

Na 2 uren haal je het ijs even uit de diepvriezer en roer je het gedurende 2 minuten om. Herhaal dit 2 keer.

Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ijs maken zonder ijsmachine is vooral een kwestie van veel roeren, roeren, roeren en roeren.

Mijn moeder maakte vroeger heerlijk ijs met koffieroom:
Een pakje koffieroom, eventueel vermengd met limonadesiroop, en dan de vriezer in.
Vervolgens elke 10 minuten doorroeren, totdat de zaak bevroren is.

Misschien is mijn herrinnering gekleurd, maar ik proef het zoweer....heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat leuk joh! Ga dat ook uitproberen, lijkt me lekker.
Doe eerst 2 eetl. droge groene thee in een kom en laat hem weken in 2 eetl. kokend water, doe er ook 1 schep fijne kristal - of witte basterdsuiker bij. laat zo ong. 10 min. staan.
Doe 250 ml. melk in een steelpan, doe hier een uitgeschraapt vanillestokje bij + de vanillekorreltjes, roer dit er kort door en breng aan de kook. Zodra het kookt giet je de melk over de thee. Laat 5 min. staan.
Klop nu in een kom 2 eidooiers met 50 gr. suiker tot 'het mengsel wit en schuimig is. Hang er een zeef over en giet hier nu de melk met de vanillestok doorheen, bij de eidooiers/suiker.
Doe nu alles in een schone pan en zet weer op het vuur dat middelhoog staat. Roer nu met een houten spatel
de hele tijd goed door en kijk af en toe of het dikker wordt.
Trek af en toe een streep op de achterkant van de spatel en als het mengsel blijft zitten en niet meer eraf druipt dan is hij klaar. Haal de pan dan direct van het vuur en zet hem in een bak met goed koud water om snel af te koelen.
Is alles afgekoeld meng je er 240 ml opgeklopte room van minimaal 40 % vet erdoor. Doe het mengsel nu in de vriezer en laat bevriezen. Je moet nu, als het al harder wordt, steeds weer goed doorroeren en weer verder laten vriezen. Dit doe je om te vermijden dat het ijs kristalletjes gaat vormen. Steeds doorroeren en je krijgt heerlijk romig ijs.
amc