Waarom heet een pannenkoek een pannenkoek?? Waar komt de naam vandaan want het lijkt niet echt op een koek...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Antwoorden (4)

Het woord koek komt (waarschijnlijk) van cocaigne, Frans voor overvloed → Pays de Cocaigne → Land van Cocanje of het Luilekkerland.

"Koek" is dus meer dan alleen koekjes.
bamibal
12 jaar geleden
Toch komt het daar wel vandaan. Het is immers een soort deeg, welke gebakken wordt, tot een plat deeg product, een koek als het ware.

zie ook http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M052184&lemmodern=pannenkoek

b. In 't bijzonder als benaming voor platte ronde koeken, van boekweite- of tarwemeel, met melk of water en melk (en gewoonlijk met eieren) beslagen, waarvan er een tegelijk in eene pan gebakken wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk lijkt het op een koek.

Het is een koek die in de pan gebakken wordt.

Koek betekent: van deeg gebakken eetbaar ding.

Dus ook
ontbijtkoek
veevoederkoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bijna elk Europees land komt de pannekoek voor als een nationaal gerecht. Laat ieder maar eens discusiëren over de oorsprong van "hun" gevulde pannekoek. Ze zullen waarschijnlijk snel ruzie krijgen. De Fransman zal zijn pannequet verdedigen, de Oostenrijker zijn palatschinken, de Boheem zijn palatcinky en de Hongaar zijn palacsinta. Maar niemand heeft gelijk. Het woord stamt af van het oud Romeinse woord placenta, ronde platte koeken zoals zij die daar vroeger aten in plaats van brood. De legionairs hebben de bereiding van die koeken verspreid over heel Europa. Placenta komt van het Latijnse woord plakous wat letterlijk koek betekent. Tegenwoordig worden deze koeken door moeders gebakken, maar moeders pannekoeken zijn wel heel wat anders dan moederkoek(en).