Smaakt patat uit de oven net zoals uit de frituur?

Is er dan ook een smaak verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Antwoorden (6)

nee, dit smaakt anders. Het frituurvet dat je gebruikt geeft ook smaak aan de patat, en de structuur / vochtigheid van de frites is anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de smaak van ovenpatat anders dan die van gefrituurde. Het is minder vet, en vaak ook minder krokant.
Maar het is wel lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben sinds een tijdje ook de friteuse vaarwel gezegt en probeerden de ovenpatatjes (mcain) uit. Ik moet zeggen het smaakt een stuk beter. Je ruikt nu geen frituur lucht meer en dan heb je veel meer trek in patat:-) Je moet wel een paar keer schudden aan de bakplaat als je krokante patatjes wilt hebben. Prima te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo veel verschil maken. Ovenfrites zijn in de meeste gevallen in de olie voorgebakken, maar worden alleen in de oven afgebakken. Wat ik wel heb gemerkt is dat je de oven iets hoger moet zetten (kan natuurlijk ook aan mijn oven liggen) dan op de verpakking staat aangegeven, maar dan heb je wel lekkere bruine knapperige patatjes. Ook het merk kan verschillen, ik vind die van AH het lekkerst (en ze zijn relatief goedkoop).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theoretisch gezien zou het hetzelfde kunnen smaken, daar bij perfecte bereiding de vetverhouding en de structuur hetzelfde zouden kunnen zijn.
In de praktijk blijft er bij frituren echter meer vet achter (wegens niet ideale temperatuur en bereiding) en zal bij ovengebruik de structuur niet gelijkmatig zijn (wegens temperatuurverschil bij bv de boven en de onderkant van het frietje, en 100 frietjes draaien zal ook niet ideaal lukken...)
Dus ja , er zal smaakverschil zijn en dat zit em niet in het frietje, maar in de hoeveelheid vet en de structuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de oven is het altijd zo dat ze niet allemaal even gaar worden dan is de ander nog rouw en de ander verbrand maar ik vind patat uit de pan lekkerder omdat het meer smaak heeft dan gewoon aardappel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze niet gelijkmatig gaar worden doe je het verkeerd, een te dikke laag of niet halverwege even omschudden.