als je een aardappel ovenschotel maakt, moet je de aardappelen dan eerst koken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
27.9K

Antwoorden (6)

Nee,dat hoeft niet.
fremar
13 jaar geleden
Hoeft niet maar wordt vaak wel aangeraden om even te koken of voorgekookte schijfjes te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet maar door ze eerst voor te koken hoeft de schotel minder lang in de oven te staan.
Ook is het makkelijker om alle aardappelen goed gaar te krijgen.
Als je niet voor kookt zijn de aardappelen aan de buitenkant van de schotel vaak hard als de binnenkant gaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kook de aardappelen wel altijd even. ALs ik schijfjes gebruik, kook ik ze kort zodat ze nog net niet helemaal gaar zijn. Maar als ik mijn ovenschotel afdek met aardappel vind ik puree ook erg lekker. Dan kook ik ze uiteraard wel gaar, en maak er een puree van. En dat gratineert zo lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was de vraag helemaal niet, het gaat om een aardappelovenschotel, dit is een ovenschotel met alleen maar aardappelen. Een min dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze dekt de ovenschotel af met aardappel,ik neem aan dat er dan nog iets onder zit,ik noem dat ook gewoon een aardappel-ovenschotel hoor.Van mij een plus.
Het is gemakkelijker als je het wel doet.. maar het hoeft niet, de ovenschotel moet wel veel langer in de oven garen als je rauwe aardappels gebruikt.
Aardappelen zijn juist zo lekker als ze goed gaar zijn, dus door en door gegaard, het geeft zo'n fijne zachte structuur. Als je de aardappelen boent of schilt, en dan alvast in de gewenste vorm snijdt (blokjes, rasp of schijfjes) en dan even kookt of stoommt en daarna verder als ovenschotel gaat bereiden, weet je zeker dat het goed is. Het kost iets meer moeite, maar het resultaat is het waard.
In de magnetron is het wel erg simpel: neem een bakje dat je af kan sluiten, en doe er de aardappelen in met een half kopje vocht (bouillon is lekker) in de magnetron. Reken ongeveer 8 minuten voor 3 dikke aardappelen op vol vermogen. Pas op bij het openen van het bakje, de stoom is ontzettend heet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snij de aardappelen in hele dunne schijfjes, laag op laag. Dan room met zout en peper erover, eventueel bijvullen met melk. Dit 1 1/2 u op 200 graden. Makkelijk; je kunt het al eerder klaarmaken. Gedurende de tijd dat het in de oven staat heb je er geen omkijken naar. Geen gedoe met pannen en zo!