Wie kan me een recept geven van echte lekkere pompoenenjam.

We hebben 's zomers namelijk nogal wat pompoenen uit de tuin, vandaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Hier wellicht een paar lekkere recepten. Zie bron:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omschrijving: Pompoenjam
Aantal personen: -
Bereidingstijd: 20 - 30 minuten
Ingrediënten: 50 gr pompoenvlees, geraspte schil van 1 citroen, sap van 1 citroen, 1/2 theelepel kaneel, 150 - 175 gr rietsuiker, 2 of 3 in heet water met soda schoongespoelde potjes.

Bereidingswijze: Kook de in stukjes gesneden pompoen met de geraspte citroenschil in weinig water gaar. Voeg kaneel, citroensap en suiker toe.
Breng voorzichtig aan de kook en laat op een klein pitje indikken totdat een druppel op een koud schoteltje gelijk stolt.
Nu is de jam klaar en kan in de potjes, gelijk de deksels erop en even 5 minuten op de kop laten staan. Lekker op een boterham maar ook bij een toetje of bij een stukje vlees.

Recept

Bereidingstijd:30-60 minuten

Bereidingswijze
Schil de pompoen en snijd hem in blokjes. Doe de blokjes in een pan en schenk er zoveel water bij dat ze net onder staan. Breng alles aan de kook en voeg de kaneelstokjes toe. Laat de pompoen in circa 25 minuten zachtjes gaar worden. Snijd intussen de abrikozen in kleine stukjes. Voeg de geleisuiker en de abrikozen toe aan de pompoen. Laat al roerend aan de kook komen en laat 3 minuten doorkoken. Verwijder de kaneelstokjes. Schep de hete jam in een goed schoongemaakte weckpot. Sluit de pot goed af en laat de pompoenjam afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat je twee recepten door elkaar hebt gegooid. Bij de tweede staan helemaal geen ingrediënten, dat wordt een beetje gissen natuurlijk.
Ik heb wel eens een bittere pompoenjam gemaakt, ik vind de wrange smaak erg lekker!

Een halve pompoen deels raspen en deels fijnsnijden, een grapefruit en een sinaasappel goed schoonboenen en de schil raspen en het vruchtvlees fijnsnijden (inclusief de witte velletjes, deze bevatten pectine wat je jam weer goed laat binden, en smaken ook lekker bitter), een scheut citroensap, een zakje marmello (of wat geleisuiker, maar dit is me te zoet) en een klodder honing.
Alles zachtjes aan de kook brengen in eigen vocht, wordt het te droog (wat ik me niet kan voorstellen) voeg dan wat vocht toe, kruidenthee naar smaak is erg lekker, of zelfs een scheutje wijn. Laat het zachtjes een uurtje pruttelen en klaar is de jam.
Schep het hete papje in brandschone potten, doe het deksel gelijk erop en zet de potten ondersteboven.

Heerlijk op een droog stukje toast met zachte geitenkaas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pompoenjam met abrikozen en whisky.

*200 g gedroogde abrikozen,
* 1 kg pompoen grof geraspt,
* 3 dl vers sinaasappelsap,
* 1 kg geleisuiker,
* het merg van 3 vanillestokjes,
* 1/2 dl whisky.

Week de abrikozen een paar uur,maar het liefst een nacht,in water.Laat ze uitlekken en snij in kleine stukjes.
Doe de abrikozen,de geraspte pompoen en het sinaasappelsap in een pan,breng aan de kook,doe het deksel op de pan,zet het vuur laag en laat 20 minuten zachtjes sudderen.
Voeg de geleisuiker toe en laat 3 minuten meekoken.Haal de pan van het vuur,roer het vanillemerg en de whisky erdoor,eventueel schuim eraf scheppen.Schenk in warme,gesteriliseerde jampotjes,sluit ze goed af en laat afkoelen.Bewaar op een donkere koele plaats.

Kruidige pompoen pickles.

* 500 g pompoen in blokjes,
Marinade:
* 2 dl inmaakazijn,
* 4 dl water,
* stukje verse geschilde gemberwortel van ca. 3x3 cm in fijne reepjes,
* 1 kaneelstokje,
* 1 theel zout,
* 6 kruidnagels,
* 1 steranijs,
* 400 g rietsuiker.

Doe de ingrediënten voor de marinade in een kleine pan en breng deze aan de kook.Voeg de pompoenblokjes toe en laat deze 10 minuten zachtjes meekokoen.
Schep de pompoen uit de marinade en verdeel over warme gesteriliseerde potjes,schenk de marinade over de pompoenblokjes tot deze volledig zijn bedekt.Sluit de potjes goed af en bewaar ze op een donkere,koele plek.
Lekker bij hele oude (brokkel-)kaas,rosbief en wild.

Pompoen-kokosjam.

* 500 g pompoen in blokjes,
* sap & rasp van 1 onbespoten citroen,
* 2.5 dl kokosmelk,
* 0.5 kg geleisuiker.

Doe de pompoen,citroensap en -rasp en de kokosmelk in een pan,breng aan de kook,zet het vuur laag en laat 15 minuten,onder voortdurend roeren,pruttelen.Haal van het vuur en pureer (in de blender,keukenmachine of met de staafmixer) de pompoen,doe de jam terug in de pan,voeg de geleisuiker toe en laat,weer onder voortdurend roeren,nog 5 minuten zachtjes koeken.
Schenk of schep de jam in warme gesteriliseerde potjes,sluit ze goed af en bewaar op een donkere,koele plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste lijkt me wel lekker, maar de tweede, nee, ik houd niet van kokos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan,zoveel mensen,zoveel smaken.Bedankt voor de +!