Kan ik gelatine blaadjes gebruiken ipv gelatine poeder?

Ik ga een taart bakken en nu staat er dan er gelatine poeder in moet. Nu heb ik gelatine blaadjes gekocht. Hoeveel blaadjes komt er ongeveer overeen met een 1 gram poeder? Bedankt!

13 jaar geleden
in: Koken
28.5K

Antwoorden (4)

Volgens Dr. Oetker zijn 12 blaadjes gelijk aan 18 gram poeder. Eén gram poeder staat dus gelijk aan tweederde blaadje.
bamibal
13 jaar geleden
Delano123
13 jaar geleden
Heeft u dan ook enig idee hoeveel blaadjes gelatine overeen komt met 3tl poedergelatine? Bedankt
Een pakje poedergelatine (9 gram) heeft dezelfde bindkracht als 6 blaadjes gelatine, het grote voordeel van poedergelatine is dat het niet in hete vloeistof hoeft te worden opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 blad gelatine weegt 2 gram. Dit komt overeen met 4 gram poeder. als je je dit op een balansweegschaal voorstelt dan ligt aan één kant 1 blad gelatine en aan de andere kant moet je 4 gram poeder neerleggen om hem in balans te hebben. Voor 1 gram poeder moet je dus 1/4 blad nemen. Je hebt echter verschillende maten in de bladen zitten. Het eenvoudigst is het om te kijken hoeveel de gelatine weegt die in het pakje zit, zo kan je dan berekenen wat 1 blaadje weegt. Er bestaan blaadjes van 1, 2, 2½ en 3 gram, dus goed opletten.
Heldere , bijna witte blaadjes zijn meestal de beste. Hij mag ook niet lijmig ruiken.

Toegevoegd na 25 minuten:
De bindkracht is echter hetzelfde. 1 gram poeder, bindt dus net zoveel als 1 gram blad.
amc
13 jaar geleden
dat kan, ieder blaadje is gelijk aan 2 gram,
persoonlijk ben ik voorstander van blaadjes voor poeder, deze zijn beter van kwaliteit en beter in gebruik