Hoe bereid ik bakbacon?

Ik ging net een plakje bakbacon proberen door wat zonnebloemolie in de pan te doen en er een plakje op te doen maar de zonnebloem olie spatte alle kanten op en ik weet niet of de bakbacon zo hoorde te smaken. moet dit wel zo bereid worden? Ik wil het graag in een pan doen, want de oven ofso aandoen voor een plakje bacon is geen optie.

Toegevoegd na 8 minuten:
wat als ik het zonder boter/olie doe en er ook een eitje bij wil gooien, dat kan dan toch niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
14.7K

Het beste antwoord

Bakbacon wordt meestal in een koekenpan met een goede anti-aanbaklaag gebakken zonder vettoevoeging.
Een goede pan staat ook toe dat je hierin een ei kunt bakken zonder enig vet. In mijn pan kan ik bijv. een scheut koffiemelk gieten en die haal ik eruit als een pannenkoek. Die bakt dus echt niet aan!
Je kunt dus rustig eerst het spek aanbakken en dan het ei erbij doen. Het ei bakt dan in het uitgelopen vet van de bacon. Het ei wel ernaast leggen en niet bovenop het spek.
Wat echt erg lekker spek geeft is om het in de magnetron te bakken. Leg de plakjes op een bord en dek af met keukenpapier. Vouw het iets vast onder het spek, zodat het niet wegwaait. Dit papier absorbeert het vet en binnen 1 minuut heb je lekker knapperig droog gebakken spek. Heel gek, maar spek bakt goed uit in de magnetron.

Je kunt ook plakjes spek op een bord in de magnetron zetten, keukenpapier erop, dan 1 min. op hoog vermogen
(100%) bakken. Haal het papier weg en kluts een ei. Dit schenk je over het gebakken spek en zet het bord nu 2 min.op midden hoog (70%) terug in de magnetron.
Laat het wel altijd even nagaren.
Maak je een spiegelei , altijd even de dooier voorzichtig inprikken met een houten prikkertje.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor bakbacon hoef je geen vet in de pan te doen. Gewoon pan opwarmen (goed heet), en dan de bacon in de droge pan doen. Het is vet genoeg van zichzelf. Lekker laten liggen tot 'ie verschrompelt, eventueel nog even omdraaien.

Toegevoegd na 25 minuten:
Als je eerst je bacon uitbakt, is daarna de pan vet genoeg voor je eitje. Dat gooi je gewoon bovenop de bacon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, zo doe ik het ook.
Ik vind het het lekkerst als het in boter gebakken is! Verder doe ik het ook gewoon zo in de pan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bakbacon is vrij dik en als je er geen deksel oplegt kan het voor een eitje wat je er bovenop doet lang duren eer het eiwit is gestold. In dat geval kun je het eitje er beter wat later naast doen.
Een dun filmpje olijfolie is zelfs in een stalen pan voldoende, met boter gaat ook goed maar dan moet je de temperatuur iets lager houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het het lekkerst om een beetje boter (geen margarine) te gebruiken voor bacon & eggs. Ik bak de bacon en de eieren apart van elkaar maar wel tegelijkertijd in een ruime koekenpan. Veel merken boter spatten ook wel een beetje maar Campina heeft sinds speciale boter om mee te bakken. Ik denk omdat er minder water in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met beleid,dus zo:

http://www.youtube.com/embed/wGDBZmKHAOk

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja en daarna het overtollige vet uit de pan schenken,de pan is nu nog vet genoeg om je eitje in te bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook erg lekker is ghee in de pan (maar niet te veel).
Het is een soort boter afkomstig uit India (maar het is ook zelf te maken).
Het is ook zeer gezond en helpt tegen verschillende ding, zie bron.
Je kunt het dus zelf maken of vinden in een Indiaans winkeltje.