Kan ik zelfgemaakte saucijzenbroodjes enkele uren van te voren bereiden?

Of gaat de kwaliteit van het bladerdeeg dan achteruit? Ik bewaar het uiteraard wel zolang in de koeling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
14.4K

Het beste antwoord

Bladerdeeg kan je prima bewaren als het nog niet gebakken is. Ik vries ze zelfs in en zet ze dan bevroren in de oven om ze te bakken. Ik maak altijd een partijtje en verpak ze per twee in een zakje waarin ze elkaar niet raken. Als ze bevroren zijn kan je ze gewoon stapelen en er steeds één of twee uithalen wanneer je van die zip-lock diepvrieszakjes gebruikt.
Je kunt ze uiteraard ook eerst ontdooien voor je ze bakt.
Bewaren is dus geen probleem bij vers gemaakt bladerdeeg, mits je ze koel houdt en het geen dagen duurt voor je ze bakt. Dan kan je ze beter invriezen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed. Moet ik ook eens gaan proberen. Maar bak je ze voor het invriezen helemaal niet? Als het deeg nog rauw is, plakken ze dan niet aan elkaar?
amc
13 jaar geleden
Ik vries het ongebakken in. Ik leg er wel een velletje vetvrij papier of bakpapier onder, zodat ze niet aan het plastic van de diepvrieszak vastplakken en leg ze niet tegen elkaar aan, tot ze bevroren zijn. Als ze eenmaal hard zijn kunnen ze niet meer plakken. In feite vries je ze dus los van elkaar in. Wel bij het ontdooien ook los houden, want ongebakken plakken ze wel aan elkaar als ze rauw zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze 's morgens gemaakt, de gehaktvulling in het ontdooide plakje bladerdeeg en voor het bakken bestreken met losgeklopt ei. Ik weet niet of ze lekker waren, want toen ik er eentje wilde pakken, waren ze al op!

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan, bakkers maken hun saucijzenbroodjes ook een paar uur van tevoren klaar voordat ze verkocht worden. De kwaliteit van het bladerdeeg wordt er niet slechter van juist lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dit zelf vaak met Indiase pasteitjes (samosa's) waarvoor ik - lekker makkelijk - bladerdeeg gebruik. Ik vind wel dat ze bij de tweede keer in de oven minder mooi worden.

Ik bedenk me nu dat je ook zou kunnen proberen om ze maar half te bakken, en de tweede keer af te bakken. Waarschijnlijk zullen ze er dan wat minder verfrommeld uitzien. Maar ze blijven lekker, hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bladerdeeg is op zijn best als je het net ontdooid hebt en dan in de oven doet. je zou de vulling vantevoren al kunnen bereiden en dan de net ontdooide plakjes bladerdeeg erom heen doen en dan afbakken. dat scheelt ook weer voorbereidingstijd, en het bladerdeeg blijft op zijn lekkerst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb inmiddels al duizenden saucijzenbroodjes gemaakt, echt waar! Elke verjaardag weer maak ik hele ladingen kleine saucijzenbroodjes. Gewoon bakken totdat ze lichtbruin zijn. Kan ook een dag van tevoren. Dan op de avond zelf nog 5 tot 10 minuutjes. Heerlijk knapperig en niks geen kwaliteitsverlies.
Half afgebakken ze invriezen kan ook. Laat ze niet te lang in de vriezer, daar worden ze wat droog van.
Eventueel kan je voor een goudbruin kleurtje nog wat extra eiklutsel erover strijken voordat je ze voor de tweede maal in de oven doet.
Smul ze!