Wat is Biriyani? Kan ik de smaak benaderen met (welke) kruiden?

In een vegetarisch kookboek staat een recept "Biriyani" geheten. Het is een hindoeïstisch rijst/groente gerecht. Er staat: 4 tot 5 eetlepels pasta voor biriyani uit een pot te halen. Zie bovenstaande vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.2K

Het beste antwoord

Welnee, dat moet je toch niet uit een potje halen! Zelf maken is veel lekkerder!

Biryani is een Indiaas/Pakistaans rijstgerecht dat vaak geserveerd wordt bij speciale gelegenheden.

Onderstaand een recept van een Nederlandstalige site met authentieke Indiase recepten! (Kijk voor lijst met ingrediënten op de website. Ingrediënten zijn verkrijgbaar bij de toko.)

1) De rijst onder water zetten en 30 minuten laten weken. Afgieten.
2) Intussen in een grote koekenpan op een middelhoog vuur de ghee (of half boter, half olie) verhitten, kruidnagel, kardemom en laurierblad erdoor roeren, vervolgens ui toevoegen en in 6-7 minuten zacht bakken. Chilipepers en gemberpasta erdoor roeren. Yoghurt, zout en curryblaadjes erdoor roeren en als laatste de kip toevoegen. Onder af en toe roeren 20-25 minuten koken tot er ong. 250 ml vocht overblijft. De kip tijdens het koken af en toe keren.
3) Rijst, water en koriander toevoegen. Aan de kook brengen, het vuur laag zetten en 20 minuten laten sudderen. Na ong. 12 minuten controleren of de rijst niet droogkookt, eventueel 100 ml water toevoegen en verder koken.

Ook op Smulweb zijn veel biryani-recepten te vinden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmm, ik krijg al behoorlijke honger, bedankt.

Andere antwoorden (2)

Het is een milde currypasta. In de grote supermarkten zijn daar kleine potjes van te koop. En in toko's hebben ze van die grote kuipjes met zakken van 400 gram.
Amadea
13 jaar geleden
en je hebt ook zeker Saffraan ervoor nodig! om de smaak te verrijkken en het gerecht te verrukken.