in restaurant maken ze uitsmijters met de dooiers redelijk goed in het midden. Ik krijg dat nooit voor elkaar hoe doen ze dat toch ?

14 jaar geleden
in: Koken
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat vraag ik mij dus ook al heel lang af!

Het beste antwoord

Het recept voor een perfect gebakken ei met een dooier in het midden:

Verhit in een pan een beetje olie op halfhoog vuur en breek hierin rustig het ei. Wentel de pan om de dooier in het midden te krijgen; na circa 30 seconden kun je hem niet meer verschuiven.

Draai het vuur laag en bak tot het eiwit begint te stollen (circa 4 minuten voor een eendenei en 3 minuten voor een groot kippenei). Laat botervlokjes smelten. Wacht tot de boter schuimt en schep het over het eiwit. Strooi er zout en peper over en bak verder tot het eiwit net stevig wordt terwijl de dooier nog zacht is. Maak de rand los met een paletmes en neem het ei uit de pan.

Er zijn ook zogenaamde 'eierringen' die volgens mij veel in restaurants worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Omdat het zo lekker klinkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik kreeg zelf ook al zin in gebakken ei tijdens het typen :)
capthavoc
14 jaar geleden
goeie tips allemaal die van echt verse eieren is ook een goeie overigens.

Andere antwoorden (9)

Als je het ei breekt kun je eerst het eiwit in de pan laten lopen en de dooier tegenhouden. Met je hand of een zeefje. De dooier kun je daarna precies in het midden leggen.
Ik weet niet of dit de restaurantmethode is, maar zo zou ik het doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft vooral met je pan te maken: Veel oudere pannen (zoals we die toch uiteindelijk in onze eigen keukentjes gebruiken) hebben na een tijdje geen rechte bodem meer, waardoor je zo'n dooier niet netjes in het midden houdt.

Het heeft ook wel wat te maken met de routine van netjes in het midden richten en breken. Da's toch een kunst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gooi de eieren in een kopje of mok en dan in de pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je pan goed warm maken, beetje boter smelten en het ei boven de pan breken en erin laten glijden.De dooier zit bij verse eieren meestal in het midden, en anders schuif je de dooier met de halve eierschil voorzichtig naar het midden.
In restaurant keukens komt de ervaring natuurlijk ook om de hoek kijken, en na 100.000 eitjes bakken lukt het echt wel om in een keer een mooi gebakken ei te maken.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'volgens mij gebruiken ze een malletje
mooie ronde vorm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het restaurant waar ik werkte gebruikte ze een mal.
de dooier zat in het midden omdat de persoon het heel vaak had gedaan. ze gooien het ei echt niet weg als ie niet in het midden zit hoor haha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, Nou-ja ik breek het ei op de rand van de pan met 2 handen en als ie dan open scheurt in 2 en dan draai je ze langzaam naar buiten en laat je eerst het ei-wit eruit lopen en dan op het laatst dump je de dooier in het midden.

m.vr.gr. ... dirk ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door verse eieren te gebruiken. Bij oude eieren wordt het eiwit dunner waardoor de dooier alle kanten uit kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en je pan nooit met wasmiddel of war anders schoonmaken ..alleen warm water ..waneer je ze met wasmiddel schoonmaakt verpest je de pan !!! en blijven oefene met de uitsmijters ){> eetse !