Wat heb ik nodig om hazelnotenlikeur te maken?

Ingrediënten en gereedschappen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.7K

Het beste antwoord

HAZELNOTEN LIKEUR (± 1 liter)

Benodigheden: 0,5 liter zuivere alcohol (80%) 50 gr. hazelnoten , 1 gr. foelie, halve citroenschil
250 gram suiker en water

Werkwijze: Maal 50 gram lichtgeroosterde hazelnoten fijn, voeg 1 gram foelie toe en de helft van de schil (geraspt) van één citroen. Marcereer (in de alcohol leggen, om kleur smaak en aroma aan de vruchten te onttrekken) enige weken op een halve liter alcohol van 80 % en filtreer daarna de likeur.
Voeg de suikersiroop (gemaakt van de 250 gram suiker en 0,25 liter zuiver water) toe na afkoelen ervan.
Laat de likeur een week narijpen. 2 theelepels glycerine toevoegen Daarna bottelen in een mooie fles van 1 liter en bijvullen met gedistilleerd of zuiver bonwater.

Nota: Indien men een fles Brandewijn of Vodka gebruikt dan geen water meer toevoegen. In dit geval de suiker zuiver toevoegen na de maceratie van de kruiden in de drank en oplossen door veelvuldig schudden onder de "narijpingstijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, jij ,loopt aardig binnen zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ja he?! FF googlen, knippen en plakken en klaar is kees. Misschien een tip voor jou? Zat recepten met hazelnoten te vinden via google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het geval van knippen en plakken is het wel zo aardig om je bron te vernoemen... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo,die zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk, Nyx. Was n beetje laat vannacht en ik dacht er niet aan. Het ging ook allemaal n beetje snel. Maar ik heb toch mooi wat extra punten verdiend :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron van het door mij geleverde recept: http://www.jerryke.be/recept?id=12072
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en nog meer

Andere antwoorden (1)

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar vond dit recept voor je:

750 ml wodka
500 gram hazelnoten, fijngemalen
200 gram suiker
6 eetlepels water
1 vanillepeul, fijngestampt met het handvat van een keukenmes

Bereidingswijze:
Giet de wodka in een glazen bakje dat je af kan sluiten met een deksel. Voeg de fijngestampte noten eraan toe en laat het twee weken trekken. Roer het mengsel iedere dag voorzichtig door elkaar. Na twee weken zeef je de wodka en duw je met een houten lepel op de noten om de smaak vrij te laten komen. Vervolgens kan je de noten weggooien. Zeef de drank opnieuw door een koffiefilter.
Breng het water en de suiker aan de kook in een kleine pan en laat gedurende 5 minuten pruttelen totdat het mengsel stroperig wordt. Laat afkoelen en voeg de gestampte vanillepeul toe. Voeg het siroop en de vanille toe aan het hazelnotenmengsel en giet in een fles. Laat de fles vier weken staan en schud er af en toe voorzichtig mee. Daarna is de drank klaar om te serveren.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+