Waar smaken raapstelen naar ?

Ik hoorde vanmorgen op de radio dat raapstelen heel weinig wordt gegeten en dat het heel lekker moet zijn en vooral als stamppot.
En ik dacht misschien zeggen ze waar het een beetje naar smaakt, maar dat hadden ze niet verteld.

Nu wil ik graag raapstelen eten, alleen ik heb het nog niet in de winkel (supermarkt) zien liggen.
Maar kan iemand mij misschien zeggen waar het een beetje naar smaakt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.5K

Het beste antwoord

Wat ik me van vroeger kan herinneren is dat ze een beetje licht kruidig smaken, een beetje richting rucola. Als kind vond ik ze héél vies.... (ben overigens vanmorgen na het horen van hetzelfde radioprogramma op raapstelenjacht gegaan in Amsterdam, ze waren nog nergens te krijgen, ben in 7 Turkse winkels geweest, en op de Dappermarkt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik nu ook, heb dan ook rucola gekocht voor m'n stamppotje van vanavond, maar als kind vond ik het waarschijnlijk te kruidig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha klopt ik woon in Amsterdam dus we hebben het zelfde radio progamma gehoord.
Ik ging vanmiddag meteen kijken in de supermarkten maar was niet te vinden. Ik was te moe om verder te zoeken =)
anneliez
13 jaar geleden
hoera , ben ik niet de enige die ze niet lustte, en nu probeer ik ze niet eens meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@anneliez: volgens mij werden ze vroeger tot snot gekookt, ik denk dat als je ze nu rauw in een stamppot verwerkt, ze wel lekker zijn.

Andere antwoorden (5)

Raapsteeltjes smaken heel licht bitter.
Lekker in een zomerstamppot.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je ziet ze bijna nooit in de supermarkt, hooguit bij de AH, in het seizoen. Ze zijn ook niet lang houdbaar, dat is misschien ook de reden dat het bijna niet meer verkocht wordt, net als zuring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raapstelen hebben een pittige smaak.

Toegevoegd na 54 seconden:
Raapstelen zijn heerlijk en voedzaam. Raapstelen, in de volksmond ook wel 'kelen' genoemd, is het jong geoogste blad van de Chinese kool of de meiknol. Afhankelijk van het type wordt het hele plantje met worteltjes geoogst of bij de grond afgesneden. De licht groene blaadjes zijn langwerpig en ingesneden.
De groente heeft een pittige smaak. Raapstelen is rijk aan mineralen en vitamines. Deze groente bevat veel ijzer en vitamine C en dat kunnen we wel gebruiken na deze lange wintermaanden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het te kopen moet je op de markt zijn denk ik. Raapstelen, of keeltjes zoals ze hier zeggen verleppen snel. daarom zijn ze ook niet overal te koop, ze zijn te kwetsbaar in het vervoer denk ik. In Limburg zijn ze helemaal niet bekend, weet ik van iemand die daar woont, en ze dus hier in Brabant koopt.
Ik heb ze nooit lekker gevonden, ken ze alleen maar van de stamppot
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt zo te zien moet ik heel goed zoeken en stad en land af of naar Brabant =)
De smaak is denk ik het meest te vergelijken met die van paksoi. Dat is meestal wel in de grote supermarkten te koop.
Het zit ergens tussen rauwe spinazie, postelein, en andijvie in. Fris, licht bittere blaadjes, licht knapperige steeltjes. Heerlijk.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan kloppen naar postelein ze hadden het ook over postelein op de radio.
En dat vind ik heel erg lekker postelijn en de meeste vinden het heel vies. Dus als ik het zo lees lust ik het denk ik wel.
Lichtelijke aspergesmaak, met de structuur van rucola (iets minder taai) iets bitter en in de verte anijsachtig.
Ook erg lekker als sla, of als broodbeleg (met een gekookt eitje).