Wat voor recepten zijn er allemaal voor de gewone gele banaan?

Ik heb wat bananen over en ik wil er graag iets speciaals mee maken. Weet iemand een goed recept? Het zijn dus niet de groene bakbananen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

Zuurkool banaan ovenschotel

Bereidingstijd:20-30 minuten
OvenschotelIngrediënten voor 4 personen
1 kilo aardappelen
scheutje melk
pakje zuurkool (naturel)
3 a 4 bananen
300-400 gr. runder-, of gemengd gehakt
peper en zout
gehakt-, en/of vleeskruiden
paneermeel

Hulpmiddelen
Ovenschaal
stamper

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 225 graden.
Schil de aardappelen en kook ze in ca. 20 minuten gaar.
Kook de zuurkool eventjes.
Bak ondertussen het gehakt rul en breng het op smaak met de gehakt-, en/of vleeskruiden, peper en zout.
Pel de bananen en snijd ze in plakjes.
Giet de aardappelen af en stamp/pureer ze met een scheutje melk.
Giet ook de zuurkool af.
Pak een ovenschaal en bedek de bodem met het gebraden gehakt.
Daarover de zuurkool verdelen en op de zuurkool de plakjes banaan leggen.
Over de plakjes banaan verdeel je de gestampte/gepureerde aardappelen.
Als laatste strooi je wat paneermeel over de aardappelen.
Zet de ovenschaal ca. 20 minuten in de oven (tot de aardappelen een bruin korstje krijgen).
EET SMAKELIJK!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gadverredamme zeg :)
amc
13 jaar geleden
Ik doe het wel eens zo; aardappelen stampen. Zuurkool appart koken in appelsap met rozijnen. In de koekenpan gehakt rul bakken met stukjes rode paprika en augurk. Kruiden met zout, peper, nootmuskaat en gembersiroop. Dan alles door de gestampte aardappels scheppen en een appel in stukjes en een banaan in plakjes erdoor. Heel favoriet bij mijn mannen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik houd niet van zuurkool, misschien moet ik dit maar 's proberen! +.
amc
13 jaar geleden
Wist je dat zelfs een gekookt witlofstronkje, doormidden gesneden, een halve banaan op de ene helft, de andere helft ertegenaan, oprollen in ham, in een ovenschaal met kaassaus en bestrooid met geraspte kaas, heel erg lekker is? Zelfs kinderen eten het dan vaak. Het is gewoon een kwestie van uitproberen ook al lijkt de combi niets, het kan je verrassen!

Andere antwoorden (15)

Maak er een shake van.
1 banaan, wat vanille-ijs, wat melk.
Even in de blender.
Lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
me opa uit brazil doet altijd bananen op de BBQ je kunt ook de oven gebruiken : in de oven/op de BBQ soms even draaien tot ze helemaal zwart zijn. dan uit de oven halen/van de BBQ af even beetje laten afkoelen, open snijden beetje suiker en kaneel er op strooien
en je hebt een heerlijk toetje
(oven ong op 180 graden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebakken banaan is echt lekker, genoeg variaties op te vinden op internet. Ik ben indonesische en mijn oma maakt het wel eens.
Bananenchips is ook erg lekker, maar dat is meer als snack.
Dat ijsje, een banensplit heb je natuurlijk ook, hoef je alleen wat ijs bij te doen en wat chocoladesaus. Maar dat is weer een toetje.

Bananenbrood en tosti met kaas en banaan zijn ook te doen. Verder kan je een hoop smoothies maken met banaan en dan met een andere vrucht erbij.
Een bananentaart of cake kan ook altijd nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bananencake!

2 bananen
2 eieren
100 gr boter (lopend)
100 gr blonde kandijsuiker
100 gr zelfrijzende bloem
1 mespuntje bakpoeder (of halve koffielepel natriumbicarbonaat)

Bereidingswijze:

Plet de bananen en meng met de boter en de suiker.
Doe er de eieren bij, de bloem en bakpoeder.
Roer goed door elkaar en doe in een vorm
Bak op 180 °c ongeveer 30-40 Minuten.

Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snijd de banaan in de lengte bijna doormidden doe daartussen wat chocoladehagelslag en daarop ook.
paar seconden in de over en klaar is je lekkernij. Ook heerlijk voor kinderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit vraagt om een toefje slagroom+
Bananen Colada;
Doe bananen in stukjes in een blender of keukenmachine.
Voeg hieraan toe; ananassap, rum en kokosmelk. Even mixen en voilà, een heerlijk drankje.

Bananen compote;
Doe bananen in stukjes in de blender of keukenmachine .
Voeg hieraan toe; vers citroensap, bruine basterdsuiker en wat gemalen nootmuskaat. Pureren en in een pannetje
aan de kook brengen. Zacht sudderend iets in laten koken.
Warm opdienen met pannekoeken of koud als jam.
Afgekoeld is het ook lekker door roomijs en melk. Zo heb je een echt lekkere milkshake.

Bananen toetje;
Snijd bananen door de helft in de lengte en dan in stukken. met citroensap besprenkelen en in een kopje een mengsel van suiker en kaneel maken. Vervolgens de stukken banaan van zo'n suikerlaagje voorzien.
Nu kan je ze op de BBQ roosteren of in een koekenpan bakken in wat gesmolten boter. Serveren in een schaaltje met vanilleijs en de rest van het suikerstrooisel.

Wentelteefjes met banaan;
Maak van oud brood wentelteefjes ( in 2 eieren losgeklopt met 4 el. melk,1 theel honing en kaneel) Bak ze en leg op de sneetjes dunne plakjes banaan. Meng poedersuiker met kaneel en bestrooi hiermee de bananen.
Leg de sneetjes onder de grill tot de suiker gesmolten is en de bananen geglazuurd zijn. Direct opdienen.
amc
13 jaar geleden
Stukjes banaan door de sla of door de rauwe andijvie kan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger thuis (als kleuter dan) kregen wij altijd als tussendoortje een geprakte banaangemengd met een liga en daarover sinaasappelsap (vers geperst). Lekker door elkaar prakken en eventjes laten staan. Heerlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snij de banaan in de lengte open,strooi er wat donkerbruine basterdsuiker in,en wat druppels rum,leg het even in de oven totdat de schil bruin is,daarna opspuiten met slagroom,en lekker uitlepelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bananenbrood met kokos:
Neem een broodmix, of gebruik een recept voor brood naar je smaak, vervang de helft van het water door kokosmelk en doe er 2 bananen in stukjes door. Gewoon bakken volgens de voorschriften (kan ook gerust met de broodbakmachine).
Heerlijk broodje, en zelf als het oud is geworden (zal niet lukken omdat je het waarschijnlijk al op hebt) kan je het goed roosteren. Smaakt bijzonder goed met kokosbrood (die plakjes beleg), of met sesampasta (tahin) of als je van pittig houdt, met dun sambal (brandal) en wat tauge.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bananencake! Zie bron voor de rest van het recept, en bereidingswijze .. heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik een lekkere lunch vind:
1 banaan
1 groot kommetje aardbei en mango
200 ml sojayoghurt
1 el gebroken lijnzaad
een handje rauwe amandelen
1 el cacao (of wat meer)

Het geheel met staafmixer of blender pureren, en smullen maar.

Eventuele extra's:
- 3 eetlepels havermout/havervlokken, om langer energie te hebben, deze moeten niet meer in de blender/staafmixer, en moeten even 10 minuten in de sojayoghurt/het geheel liggen 'weken' zodat ze zacht genoeg zijn om te eten.
- extra of ander fruit, bijvoorbeeld blauwe bessen, meloen of framboos (of welk fruit jij maar lekker vind)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je komt nog bananen te kort voor al deze suggesties.

Vroeger maakte ik altijd bananencake, dat is echt verrassend. De kleur van de banaan verandert in paars, maar blijft lekker.

Mocht je er toch nog bananen over hebben voor een heel lekker en goedkoop snackje:
Rooster een paar boterhammen en besmeer die als ze afgekoeld zijn met pindakaas, doe er een plakje komkommer op en dan een plak banaan. Op de banaan deed ik dan van die lekkere zwarte sambal. Werd er gewaardeerd en is uiterst goedkoop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bananensoep!! kijk op internet voor recepten.