Wat is zuiveringszout? En kan ik het ergens mee vervangen?

Ik moet dit in het beslag van mijn muffins doen (1/2 eetlepel) maar ik heb het niet. Kan ik het ergens mee vervangen? (bv normaal zout)
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.8K

Het beste antwoord

Zuiveringszout wordt ook wel maagzout genoemd omdat het oa de maag zuivert. Je koopt het bij de drogist of de apotheek. Het wordt vaak in Amerikaanse/ Engelse recepten gebruikt om luchtiger deeg te krijgen, het heeft nl. een rijs functie.
Je hoeft het niet persee voor muffins te gebruiken, alleen als je yoghurt gebruikt moet je het wel gebruiken.
Tarwebloem met bakpoeder is ook genoeg om het beslag mooi te laten rijzen.

Een goed basisrecept voor muffins; (12 stuks)

-Olie of boter om in te vetten.
-280 gr. bloem ( maximaal de helft kan vervangen worden door volkorentarwemeel, zemelen, havervlokken, tarwekiemen of maïsmeel),
-3 theel. bakpoeder,
-½ theel. zuiveringszout (als je yoghurt gebruikt),
-1 mespuntje zout,
-120 gr. witte- of lichtbruine basterdsuiker ( voor hartige muffins laat je de suiker weg),
-2 eieren,
-250 ml. melk ( soms karnemelk, yoghurt,zure room, slagroom, kokosmelk, vruchtensap of vruchtenpuree)
- 6 eetl. zonnebloemolie of 90 gr. boter (gesmolten en afgekoeld)
- 1 theel. vanillearoma.

Tip voor perfecte muffins;
Verwarm altijd de oven voor en open de deur niet tijdens het bakken. Weeg alles nauwkeurig af en voeg niets toe. Eeen beetje te veel bakpoeder en je muffins storten in. Ze worden kleverig el smaken niet lekker.
Meng het bestag kort en roer voorzichtig want anders worden de muffins taai. Alles moet net vochtig zijn en het beslag hoort ook klontjes en enkele sporen bloem te bevatten.
Zet de muffins direct na het mengen in de warme oven.
Bak ze niet te lang want dan worden ze droog.
Ze zijn het lekkerst direct na het bakken of op dezelfde dag. Je kunt ze in een luchtdichte verpakking bewaren en evtl op 150 graden 5-10 min. verwarmen of 20-30 sec.in de magnetron op vol vermogen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zuiveringszout is iets heel anders dan gewoon zout, het werkt als rijsmiddel (ongeveer 4 keer zo sterk als bakpoeder - maar je kunt het niet door bakpoeder vervangen). Het wordt ook wel baking soda genoemd.
Je kunt het vinden bij de bakproducten in een goed gesorteerde supermarkt, of bij een drogist of een toko.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bakpoeder is een vervangingsmiddel van gist.
Je kunt droge gist kopen die je kunt bewaren.