Voor het drogen is een speciaal droogtoestel op de markt wat met verschillende lagen boven elkaar is uitgevoerd (er kunnen tien lagen boven elkaar worden geplaatst). Er wordt met een elektrisch element warmte door de lagen heen geblazen. De temperatuur wordt van te voren ingesteld.
De te drogen artikelen worden ontdaan van het vocht zodat het volume enorm verminderd en het gewicht daalt tot 20 % van het beginproduct. De vitaminen en mineralen blijven bewaard, en .... de bewaartijd is onbeperkt. Dus geen verdere kosten aan energie, zoals in de diepvrieskist.
fremar
13 jaar geleden
‘Appels en peren zijn inderdaad heerlijk en ideaal om te drogen. Het fruit moet redelijk dun gesneden worden, in plakjes of in partjes. Het kan met of zonder schil, wat je wilt. Verwarm voor het drogen de oven tot 50 °C. Gebruik de heteluchtstand: het vocht wat uit de appels komt moet namelijk goed afgevoerd worden, zodat het fruit echt langzaam kan drogen. Als ik groente of fruit droog in de oven gebruik ik daaronder altijd snackpapier (soort bakpapier voor frites) wat op het rooster of de bakplaat ligt, omdat dat mooi droog blijft. Bakpapier is niet geschikt. Je kunt eventueel ook dik keukenpapier nemen. Spreid het dungesneden fruit mooi uit over het papier, zodat het los van elkaar ligt en schuif de bakplaat in het midden van de oven. Dan duurt het wel 3-5 uur voordat het mooi droog is. Het hangt ook af van de hoeveelheid vocht die het fruit bezit. Je kunt af en toe even testen hoe het ermee gaat. Helaas kun je niet al teveel fruit tegelijk drogen, dus het neemt wel enige tijd in beslag. In sommige goed gesorteerde keukenwinkels zijn speciale droogkastjes te koop, waarin je fruit perfect kunt drogen.’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk drogen in de lucht. 's Zomers als de zon veel schijnt bijv. maar aangezien het nog niet zo ver is kan je ook goed drogen op zolder of in elk geval in een donkere, warme, goed geventileerde ruimte. Boven een kachel, radiator of een cv. ketel. Aan lijnen op zolder kan je bijv. goed appelringen te drogen hangen.
Drogen in de oven kan ook, mits de ventilatie en vochtafvoer goed zijn. Bij 50 graden C. gaat het prima, indien je ervoor zorgt dat er ook iets van lucht onder het fruit door kan stromen. Ik heb er speciaal een soort van droogrek voor gemaakt. 4 latjes/plankjes tot een soort raam vastmaken en hierover heb ik een stuk kippengaas vastgeniet. Het gaat perfect op die manier!
Het droogrek past precies op een bakblik en zo droog ik het fruit. Pruimen, peren en appels kan je op deze manier het snelst drogen.
Voor op zolder te drogen heb ik ook droogramen gemaakt van latjes en die bespannen met vitrage, maar je kunt ook bamboe/ pitriet of gaas nemen. Lage manden of zeven kan ook, het gaat erom dat er ventilatie is en het fruit niet gaat broeien of plakken. Een stapel van deze droogramen boven een kachel/ radiator is ook een soort drooginstallatie.

Neem geen risico en laat alles kurkdroog worden. Dan weet je zeker dat er geen schimmelvorming optreedt. Dit kun je controleren door een deel in een leeg jampotje te doen , zonder deksel, dit zet je weg op een donkere plaats. Als er dan sprake is van vochtvorming in het potje, dan moet alles nog wat langer drogen. Je kunt het drogen versnellen door alles in kleine stukjes te snijden en veel ruimte en ventilatie te geven. en regelmatig om te keren.

Droog fruit is lekker tussendoor, maar eet niet te veel. Het trekt vocht uit de darmen aan en kan buikkramp veroorzaken. Laat het ook even wellen in warm water of thee voor je het in toetjes of müsli verwerket.
amc