Wat zijn goede vervangers van aardappels?

Ik mag niet teveel koolhydraten. Maar bij sommige dingen mis ik echt de aardappel. Bijvoorbeeld bij spinazie en een gekookt eitje. Wat kan ik dan als vervanging kiezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13.8K

Het beste antwoord

Gestoofde blokjes pompoen,knolselderij gestoofd of knolselderijpuree.Gepofte zoete aardappel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik zat ook in deze hoek te denken. Lekker!

Andere antwoorden (9)

Zilvervliesrijst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat bevat evenveel Khd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even met je diëtiste praten....
dat is heel moeilijk, maar wat je zou kunnen doen is ipv aardappel, bloemkool te nemen.
Of zoete aardappel (die bevatten minder Khd) maar echt lekker met spinazie is dat niet.
(de zoete aardappel wel, maar de combi niet)

Wat je zou kunnen doen is een omelet maken van ei, en deze vullen met spinazie, gefruite ui, en champignons.

Ik eet ook Khd arm en ik maak dus wel "stampotten" met bloemkool ipv aardappelen, maar het smaakt altijd anders dan met aardappelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook. Lekker pragmatisch. +1
Ik volg ook een khd arm diëet en ik neem dan een khd arme boterham.
Ik mis de aardappelen ook, maar het is even zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pasta en zilvervliesrijst hebben dan niet zoveel zin, kun je net zogoed aardappelen eten.

Er is koolhydraatarme aardappelpuree te koop in diverse dieetwebshops.

Mag je wel wat minder aardappelen? Je zou zelf puree/stamppot kunnen maken waardoor je melk of boter doet, dan is het nog een aardige hoeveelheid maar niet zoveel kh.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijst en pasta leveren zonodig nog meer koolhydraten als aardappelen in dezelfde hoeveelheid. Als het bij jou gaat om diabetes moet je ook wat voorzichtig zijn met vetten.

Een handige koolhydratentabel vind je hier:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijst, zilvervliesrijst en pasta's zijn geen goede vervangers voor aardappels als het gaat om de hoeveelheid koolhydraten, zij bevatten nog meer koolhydraten.

Ik vrees dat er niet echt een goede vervanger voor bestaat.
Wel bestaat er een lowcarb instant puree. Het is dan koolhydraatarme puree, maar er zitten nog steeds wel koolhydraten, zie bron:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat meer kruiden gaan gebruiken,zoals masala fenegriek en gember + peper of sambal!
Heerlijk je zal geen aardappels meer willen!
En dus vanzelf geen koolhydraten.
Maar wel eerst proberen.
Succes en eet smakelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga verder alle groente roerbakken!
Erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pastinaak (een witte wortel) is ook bruikbaar. Ik gebruik het zelf vaak fifty-fifty met gekookte aardappel om puree van te maken. Die is dan minder machtig en er zitten dan ook minder koolhydraten in. Misschien is gekookte pastinaak in blokjes te gebruiken als volledige aardappelvervanger?
Pastinaak is vooral in de winter te koop. Zie ook http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/groenten/pastinaak.html