Oerrecepten ,bestaan die wel?

ik vraag me wel's af wat mensen uit de tijd van( jesus bijv.) aten, wat waren hun lievlingsgerechten ,zijn er wat recepten bewaard ? en zijn er nog ooerecepten die tot vandag worden gemaakt, behalve barbecuen uitraard?
dokumentatie gewenst niet verplicht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (7)

Anna Elling heeft hier een interessant boek over geschreven: Het oerdieet.

Als aanvulling staan er een groot aantal oerrecepten in waaruit blijkt dat men met vlees, vis, groente, fruit, noten en zaden de lekkerste maaltijden kon bereiden.

Wat de profeten aten en of hier nog documentatie van is, dat zou ik niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuurdesembrood stamt uit de tijd van de bijbel en wordt nog steeds gebakken.
Vis,dadels,noten en soep.
Soep vind ik sowieso oeroud, want je gooit wat ingredienten bij elkaar, kookt het met kruiden en klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag!

Op www.bol.com staat een boek van Anna Elling over het oerdieet: http://www.bol.com/nl/p/boeken/het-oerdieet/1001004001444190/index.html

Overigens wordt dit dieet in een recensie op dezelfde website afgeraden, omdat het niet voldoet aan "de principes van de reguliere voedingsleer". Een keer een receptje proberen lijkt mij geen kwaad te kunnen.

Toegevoegd op 29-06-2009 01:13:04
Marita heeft hetzelfde boek genoemd in haar antwoord. Dat zag ik pas na het geven van mijn antwoord.

Toegevoegd op 29-06-2009 01:35:59
Het boek is overigens niet leverbaar door www.bol.com, maar het kost € 15,50... Snapt u het nog?
14 jaar geleden
Ik heb een prachtig boek, "Rond de tafel der Romeinen"
Van PCP Faas. Uitgeverij Domus.
Er staan veel oude recepten en beschrijvingen in hoe het in die tijd rond Christus reilde en zeilde op culinair gebied.
Reeds toen de lekkerste gerechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in rome een paar jaar terug in een romeins restaurant gegeten. Allemaal gerechten die uit de tijd van de oude romeinen stammen. Het een lekker, het andere minder lekker. Toch hele andere kruiden dan ik tegenwoordig gewend ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het oudst bewaarde kookboek is Annals of the Caliphs' Kitchens. Dit is een uitgave van het Kitāb al-Ţabīkh van al-Warrāq, dat waarschijnlijk in de jaren 940/950 is geschreven.Dit oudste bewaard gebleven middeleeuwse kookboek is duidelijk niet het eerste dat werd geschreven, maar dankzij de auteur zijn geval titels schrijvers of opdrachtgevers van eerdere, verloren gegane werken beken geworden.

Dit boek is twee jaar geleden in het Engels opnieuw uitgegeven (wel heel duur.)

Voor meer informatie en historische recepten: zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in Belgie is een bibliotheek en museum van de gastronomie
bij Hermalle sour Huy
Het oudste echte kookboek dat bewaard is gebleven, is van een tijdgenoot van keizer Augustus: De obsoniis et condimentis sive arte co-quinaria (Over voedsel en specerijen, of de kunst van het koken), meestal genoemd De re coquinaria. Dit boek wordt toegeschreven aan Marcus Gavius Apicius, een schatrijke Romein, geboren waarschijnlijk omstreeks 25 v.Chr.