Als ik een bitterkoekjes-appeltaart ga bakken, worden de bitterkoekjes dan wel zacht?

Ik maak altijd aparte appeltaarten en wil nu een laagje bitterkoekjes onderop leggen, maar vraag mij af of deze wel zacht worden. Ik ben bang dat ze slap en taai worden namelijk. Of moet ik het besprenkelen met amaretto of zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Vet de ring van de springvorm in en sluit die om de bodem die belegd is met bakpapier.
Beleg de bodem nu met bitterkoekjes die gedrenkt zijn in rum, amaretto of apricot brandy. Voor de crunch vind ik het lekker om een paar koekjes in kleine brokjes te knippen en door de vulling te mengen. Is ook erg lekker.
Op deze manier worden ze op de bodem net zo zacht als ze in cake ook worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt trouwens ook prima de vorm gewoon met deeg bekleden en opstaande rand en verkruimelde bitterkoekjes over de bodem strooien. Daarna het appelmengsel van goudrenetten erover scheppen.
Dan hoef je ze niet met alcohol te drenken/besprenkelen.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Dat kan ook heel goed!

Andere antwoorden (2)

Zorgen dat er flink wat vocht uit de appels komt? Dan zullen de bitterkoekjes zacht blijven.
Klinkt erg lekker trouwens, ik meld mij hierbij als vrijwillige keurder ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bitterkoekjes lekker een beetje besprenkelen dan inderdaad.
En ik hou de mail in de gaten :-)
Het vocht uit de appels zal de truck zeker doen maar het besprenkelen met amaretto lijkt me een veel lekkerdere oplossing! ;-)
Oh en ik sluit me aan bij Hippo voor het keur/proefteam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit goudreinetten komt idd niet zo heel veel vocht! Dan toch maar besprenkelen met amaretto.
De koekjes zullen vocht beter opnemen als je ze crunched, bovendien maakt dat het vullen en verspreiden iets eenvoudiger.
YUMMY... ik begin nu echt zin te krijgen!
Amadea
13 jaar geleden
Heb je er een vrachtauto voor nodig? Het lijkt mij het handigst om de taart dan ondersteboven te bakken. Dus dat de bitterkoekjes als eerste worden geplaatst (eventueel besprenkeld met amaretto), dan de appels, en afdekken met het deeg. Dan weet je zeker dat het vocht in de koekjes zal trekken. En ik zou ze inderdaad verkruimelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zei ze toch ook, dat ze de bitterkoekjes onderin wil doen?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat Loenie een appeltaartenfestijn moet organiseren :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen bezwaar!