Vraag over koken...?

Morgen wil ik voor 5 personen broodjes shoarma maken.
Ik reken 2 broodjes per persoon. Hoeveel vlees zou ik moeten hebben?
En kan ik het alvast bakken, laten afkoelen, en later weer opwarmen als het tijd is om te eten?
zodat ik niet steeds in de keuken sta als de visite er is. Iemand advies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
79.4K

Het beste antwoord

1 kilo is genoeg.
U kunt het eerst braden, afkoelen en daarna gewoon
opwarmen vlak voor het serveren.
Gebruik grote pitabroodjes, fijn gesneden groente,
diverse sauzen voor hen die bv niet van knoflook houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een ons per broodje, maakt dus 1 kg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou het in één keer bakken, opwarmen vind ik tenminste niet zo lekker. In een wok bereiden en warm houden tussen de broodjes door.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wij doen er altijd rauwe andijvie tussen, vinden we lekkerder dan sla maar wel heel fijn gesneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opwarmen - afkoelen - opwarmen kan. Lekker wat sla erbij en uiteraard de knoflooksaus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bak de shoarma aan tafel! Tosti roaster voor de broodjes, pan op een brander en gezellig aan tafel de boel klaarmaken. 1 ons p.p. Is zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het vooruit even aanbakken, zodat het rauwe weg is. Daarna af laten koelen en goed afdekken. Dan in de koelkast zetten tot gebruik.
Het is wel lekker om warme broodjes te vullen en terwijl het vlees even opgebakken wordt, kan je de broodjes even wat nat maken en in het broodrooster bakken. Ze zijn dan heerlijk vers en gaan goed los van binnen. Zijn ze klaar, doe ze dan in aluminiumfolie en doe dit dicht. Bak zo de rest broodjes en doe ze er steeds bij in de folie.
Ik snijd altijd tussendoor reepjes ijsbergsla, partjes tomaat en plakjes komkommer en rangschik ze dan op een platte schaal op tafel. In het midden van de tafel zet ik de pan met vlees en de in alufolie verpakte broodjes.
Ik zet er een schaal knoflooksaus, zoete chilisaus en shoarmasaus bij. Iedereen kan nu steeds een warm broodje nemen en zelf vullen met wat diegene lekker vindt.
Nadat de eerste partij broodjes uit de folie genomen is, sluit ik de folie weer en zo houd ik het vlees lekker warm en wordt het niet hard.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zou het in elk geval niet al helemaal gaar bakken van tevoren, want het wordt dan zo snel droog als je het weer opwarmt.
amc
13 jaar geleden
Je kunt inderdaad gewoon even de shoarma aanbraden zodat het gaar is.
De meeste mensen vinden shoarmavlees het lekkerst als het licht krokant gebakken is. Je kunt dit bereiken door het vlees aan te braden zoals al aangegeven en dan in een vergiet met wat keuken rol uit laten lekken, eventueel nog een keer herhalen met vernieuwde keukenrol zodat het vet en vocht zoveel mogelijk er uit is. Goed af laten koelen en afgedekt (prik wel wat gaatjes in de folie) en koel wegzetten.
Dan de avond dat je het gaat eten een wok op hoog vuur verwarmen zonder olie of boter (moet wel een wok of pan met anti aanbaklaag zijn dan dus) en dan even 10/15 minuten op een goed hoog vuur al roerend krokant bakken.
Intussen kun je inderdaad de pita broodjes vochtig maken en verwarmen op een rooster of onder de gril in de combi magnetron.

Ik zou 150/200 gram vlees pp gebruiken, door deze manier van bakken slinkt namelijk het vlees erg.

Je kunt in plaats van pita broodjes ook wraps gebruiken, dat is ook erg lekker.
Zet dan in schaaltjes op tafel wat rauwe uien, dunne tomatenschijfjes, komkommerschijfjes en gebakken champignons, eventueel wat geraspte kaas en laat ieder zijn eigen wrap maken/vullen.
Lekker met knoflooksaus en/of tzatziki.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Mais en paprika is er ook nog lekker bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lekkerste is gewoon bakken en serveren/opeten....

Bakken kun je (ong. ruim een kilo tot anderhalve kilo) in 2 grote pannen. Dan is alles gelijk klaar en kun je samen eten.

In de tijd dat het vlees op staat, kun je de broodjes maken en warm houden in folie.
Lekker met ijsbergsla, gesneden ui en knoflooksaus.

Je kunt wel tevoren voorbakken maar gaat wel ten koste van de smaak. En wat scheelt het bij het bereiden, 10 min? Ik zou voor "het lekkere gaan".....