Hoe maak je een alternatieve aardappelsalade?

Zoals mijn moeder het vroeger deed, doe ik het nou nog.
Koude aardappelen, erwtjes en worteltjes, stukjes ham of soepvlees, uitjes + augurken, appel, azijn en slasaus.
Heel lekker, maar kan het ook anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Ik doe het met koude (wel vers, niet van gisteren) aardappelen, tonijn uit blik, doppertjes, blokjes appel en ander fruit dat voorhanden is (ananas, mandarijn, ...), beetje azijn, zelfgemaakte mayonaise, stukjes asperge, hardgekookte eieren en wat zwarte olijven. Mmmmmm ... heerlijk zomereten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zelf ben ik gek op zalm en ik heb eens dit recept van mijn favoriet, Jamie Oliver, ontdekt. Als je van vis houdt is het trouwens ook erg lekker om een blikje tonijn te gebruiken, wat mais, doperwtjes.

Of gerookte kip, ananas, mandarijn uit blik.. of deze:
http://www.culinette.nl/?p=397
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit lekker vegetarisch van het NZO.

Toegevoegd op 26-06-2009 22:01:21
Dan gebruik ik zelf regelmatig iensrecepten.
Ik heb daar een selectie op aardappelsalade gedaan en die link is toegevoegd:
http://www.iensrecepten.nl/zoeken/index.asp?go=2&co=-1&ki=-1&ty=-1&so=-1&ti=-1&tt=aardappelsalade
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het met gekookte minikrieltjes tegenwoordig )of inderdaad blokjes aardappel), doppers en wortels (klein potje), blokjes tomaat en komkommer, verkruimelde cornedbeef , appel en in blokjes gesneden hardgekookte eieren. Allemaal lekker grof. Beetje mayo ; heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het magerder.
Pondje aardappelen (stevige soort) koken in schil.
1 ui snipperen.
Wat olijfolie en azijn met peper en zout doorroeren.

Gekookte aardappelen van hun schil ontdoen. In blokjes snijden. Uien erdoor, mengsel van olie/azijn zout/peper erdoor roeren.
Nachtje laten staan.
Lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik vastkokers en snij dus in kubusjes van 0,5 cm, doe dat ook met de gekookte ham (vraag aan de slager om een schijf van 0,5 cm dik te snijden. Neem Emmentaler kaas snij deze ook om de manier van de Ham. Doe bij je mayonaise en flinke lepel yogurht en kruiden zoals peterselie, munt, salie en wat thijm. Uitje heel fijn snijden. Doe dat ook met 1 knoflookteentje. Je zou er ook nog wat gekookte haricots verts kunnen bijvoegen. Deze ook weer gesneden in stukjes van max 0,5 cm. Op smaak brengen met peper en zout, scheutje dragonazijn en halve eetlepel limoensap. Als goed roeren en een uurtje laten trekken. Bon apetit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik hiervoor:

500 gr, gekookte aardappelen,
100gr, ham,
1 ui,
1 kop gesneden zoetzure augurken,
1/2 kopje yoghurt,
1/2 kopje zilveruitjes,
mayonaise uit de pot,
1 theel. suiker,
snufje mosterd,
zout en peper,
1 kop fijngeneden peterselie,
eventueel overgebleven soepvlees.

De aardappelen prakken. We maken een sausje van de fijngesneden ui, augurk, yoghurt, mayonaise naar smaak, suiker, mosterd, zilveruitjes, ham en de fijngeneden peterselie. We maken met de aardappelprak samen een lekker stevige en toch vochtige massa, waar we ook het overgebleven soepvlees doorheen scheppen. Daarna deze massa goed koud laten worden. Garneren naar eigen idee. Lekker met warm stokbrood.