Hoe kan ik ervoor zorgen dat de rijst niet zo kleverig en nat is als het klaar is?

Het gaat dan vooral om de basmati, pandan of witte rijst. Bij mij is het na het koken erg kleverig en nat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
169.3K

Het beste antwoord

Het kan met een paar dingen te maken hebben. Als eerste zijn de goedkope merken echt een stuk slechter dus koop het van een beter merk.

Als dat nog niet werkt kun je 2 dingen doen, ga je rijst droogkoken of als je je rijst droogkookt gebruik wat minder water.

Als je je rijst niet kan droogkoken (sommige soorten is dat geen goed idee) dan moet je juist meer water gebruiken dan wat je nu al doet, je kan niet teveel water bij je rijst doen... Met te weinig water bij je rijst wordt je rijst slijmerig van het ingekookte vocht.

MAAR HET ALLER BELANGRIJKSTE:
Laat je rijst na het afgieten nog 10 minuten met een deksel op het pan intrekken, en roer hem daarna nog eens om!!!
Dit vergeten veel mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

In niet te veel water opzetten en na het afgieten zachtjes droog laten koken
13 jaar geleden
ik had er ook last van.
nu zet ik de rijst met wat minder water op
waterpeil: ongeveer een vingernagel boven de rijst
en na de kooktijd eventueel (is vaak niet meer nodig, het water is al op) afgieten en dan
in een grote handdoek circa 15 tot 20 minuten laten staan.
en ja hoor: heerlijk droge en warme rijst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een beetje olie of water toevoegen aan het water is het niet kleverig en nat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijst in de pan doen, tot anderhalf vingerkootje water, zout erbij (of niet), hoog vuur, deksel erop, als het kookt op hoog vuur laten koken, het deksel eraf, als al het water is verdampt laag zetten, nog héél even op het vuur, goed in de gaten houden dat het niet verbrand. Het is niet kleverig, en als je het losschept ziet het er erg lekker uit en plakt het bijna niet. Bij mij duurt het ongeveer 15 minuten of nog korter voor het klaar is.

Het is vooral een kwestie van uitproberen en in de gaten houden.

Oja, een rijstkoker werkt ook uitstekend, qua smaak is het niet hetzelfde als wanneer je het kookt op het gasfornuis.

Toegevoegd na 5 minuten:
Even ter notitie: liefst nog minder dan anderhalf vingerkootje. Het is even uitproberen natuurlijk hoe je het zelf het lekkerst vind. Hoe minder water, hoe droger de rijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgieten en weer even op het vuur zetten met een klontje boter klaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijst goed wassen in een zeef. Dat voorkomt dat het gaat plakken.
Daarnaast gelijke deel water met rijst gebruiken. Bv 2 kopjes rijst; 2 kopjes water erbij. Tot kookpunt brengen en 15 minuten op laag pitje/vuur met deksel erop.
Gegarandeerd goede rijst.

Of een rijstkoker gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot alle andere antwoorden beveel ik u aan de rijst die u gebruikt in ruim water 6 a 7 minuten te laten koken.

(Als proef zou u na 6 minuten enkele korreltjes er uit kunnen nemen om te proeven. De rijst is dan nog niet gaar, u moet 1 of 2 kleine harde pitjes tussen u tong en gehemelte proeven).

Giet de rijst af in een vergiet, zet de pan (leeg) weer op het vuur. De bodem zal na een vijftien seconden droog zijn, doe dan gelijk de nog niet helemaal uitgelekte rijst weer terug in de pan en doe gelijk het deksel er weer op. Even wachten totdat het deksel goed warm is en haal daarna de pan van het vuur. Laat zonder te kijken het deksel zo'n 12 tot 15 minuten op de pan om na te stomen. De rijst is klaar u heeft een mooie droge korrel alleen nog even los roeren met een vork.

Let wel dat geldt natuurlijk niet voor zilvervliesrijst en of kleefrijst.

Tip: Gebruik eens 1/2 deel witte- en een 1/2 deel pandang- rijst. Het is iets voordeliger en u proeft haast geen verschil.

Smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,

Een oud trukje die mijn moeder toepaste was de rijst afgieten, daarna de pan in kranten of een theedoek wikkelen en ( dit zal vreemd overkomen) het geheel onder je deken of dekbed stoppen en daar een 10 minuten tot een kwartier laten staan, het resultaat een mooie droge korrel.

Succes karin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik altijd hele rijstkorrels. B.v. 3 cm. rijst in de pan dan 3 cm. water boven op de rijst. Totaal dus +/- 6 cm. kun je ook met de vinger doen.
Snel aan de kook brengenzonder deksel af en toe rustig omscheppen. Dan met deksel op laag vuur 10 min. laten koken. Vuur uit, 20 min. laten garen.
Met vleesvork rul maken.
Rijst is een natuurproduct, dus het kan zijn dat je misschien wat meer of minder water moet gebruiken.
De eerste keer is gewoon experimenteren. Ook kan je de rijst na het garen in een andere bak gooien en losmaken, want dan voorkom je dat de rijst onder in de pan verder doorgaart.
Maak je b.v. nasi, kun je alvast zout, bouillonblokje, koenjit, meekoken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurproduct? Betrekkelijk waar. Lassie rijst is zeker geen product zo van de rijstvelden. Net zoals die mooi patatjes niet uit een aardappel zijn gesneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Patrick, het woord Tover of Lassierijst is door mij niet gebruikt. Het is toch verder toch niet de bedoeling dat de antwoorden altijd gevrijwaard moeten zijn van mogelijk-en onmogelijkheden?
je moet na het afgieten de deksel op de pan doen en dat dan 10 minuten laten staan

suc6 ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om ervoor te zorgen dat rijst niet kleverig en nat is, kun je iets meer water toevoegen tijdens het koken dan je normaal. Laat de rijst na het koken vervolgens even uitdampen voordat je het afdekt. Hierdoor zal de overtollige vochtigheid verdampen, waardoor de rijst droger en minder kleverig wordt.
een jaar geleden