wie kent het recept voor haasjestip

is iets van vroeger waarbij je met ouderbrood in stukjes stipt in de jus

Toegevoegd na 6 uur:
dacht het was met een varkenshaasje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (2)

Ik ken de naam van dit recept niet, (is het geen door jouw familie bedachte naam, zoals veel huisrecepten) maar ik maak wel eens stoofvlees, van sucadelapjes en uien en knoflook (en champignons, tomaat), en dat eet ik dan met stokbrood.

Dan dip je stukjes stokbrood ook in de jus.

Heerlijk is dat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken veel gerechten maar ik ken alleen het streekgerecht uit Groningen, Drenthe en Overijssel en dat heeft niets met haas te maken, het heet dan ook gewoon 'stip'.
Het is een soort dikke klont boekweitpap met bovenin een kuiltje waarin hete uitgebakken spek (reuzel)het liefst met kaantjes (uitgebakken spekstukjes) en een flinke lepel stroop gedaan werd.
Het wordt ook wel van bloem gemaakt en ipv spek en stroop wordt het dan met suiker en boter gegeten.
Tijdens het eten wordt een schepje van de pap, van de buitenkant van het bord,genomen en voor het gegeten wordt doopt men de lepel even in de reuzel, net zo lang tot het randje van de reuzel doorbreekt.
Stip is dus het regionale woord voor jus en is afgeleid van het woord 'stippen' (indopen)
Ik denk dat haasjesstip dan ook een stoofgerecht is met haas in een lekkere jus om in te dopen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Lekker is dan hazenpeper;
Hazenboutjes met peper/zout kruiden, door de bloem halen en bruin bakken. In een ovenschaal leggen.
Ui fruiten, 5 min. op zacht vuur. Erbij; 1 bl. tomatenpuree,2
laurierblaadjes, ¼ l.rode wijn, ½ l. bouillon en 1 dikke plak kruidkoek erbij verkruimelen. Hierdoor bindt de saus ook goed. Afdekken en in 2 uur in het midden van een voorverwarmde oven bij 200 graden stoven.
Daarna wordt het vlees van de bouten gehaald en in kleine stukjes geplukt als ze iets afgekoeld zijn.
kook het vlees dan nog eens 10 min. in de saus en kruid na met peper en zout.
amc