Kun je eieren koken / bakken in de magnetron?

Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
42.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij gebrek aan beter :) Ik ben verhuist maar ik heb nog geen kookplaat o.i.d maar ik heb wel een magnetron.
Ik stond van de week in de supermarkt en had trek in ei... Thuis bedacht ik me dat ik ze dus niet op de normale manier kan koken of bakken.

Het beste antwoord

Een ei koken in de magnetron kan met behulp van een Boiley. Daarmee maak je tussen 3 en 5 minuten een zacht, medium of hard gekookt ei bij maximaal 1000Watt. Alles wat je moet doen is het ei in deze schattige eierkoker zetten, een beetje water erbij doen, de bovenkant erop draaien en hem in de magnetron zetten.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je zelf ervaring ermee?
Amadea
13 jaar geleden
Nee dat niet, maar ik weet dat je een heel ei alleen in een dichte verpakking in de magnetron kan verwerken omdat ie anders ontploft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar heb ik ervaring mee. Gaat (meestal) hartstikke goed. De grap is dat het ei binnen de Boiley door een metalen 'voering' is afgeschermd. Het laagje water onder in de Boiley gaat koken en verwarmt het ei. 6 tot 8 min. bij 600 watt voor zacht tot hard.

Andere antwoorden (3)

Eieren kunnen niet in hun schaal in een magnetron gekookt worden. Het vocht in een ei wordt dan namelijk snel tot aan het kookpunt verwarmd, zodat het gaat verdampen. Daar de gevormde stoom niet tijdig afgevoerd kan worden, loopt de druk in het ei snel op, tot het explodeert. Als je een ei in de magnetron wilt koken, dan kan dat op de volgende manier:
Spoel een mok of koffiebeker (niet van glas of plastic) om onder de kraan. Droog hem niet af.
Breek het ei (of meerdere) kapot in de beker.
Dek de beker af met magnetronfolie, geen vershoudfolie.
Zet de beker met het ei in de magnetron.
Zodra de folie door de druk van de stoom van het kopje afgeblazen wordt (te horen aan een 'poef'-geluid) is het ei gereed voor consumptie.
(Het gekookte ei heeft nu de vorm van de inhoud van de beker).
fremar
13 jaar geleden
Eieren koken in de magnetron? Dat kan! Heel makkelijk met speciaal daarvoor ontworpen plastic eierkokers onder andere te koop bij Blokker, 20 a 30 seconden en uw eitje is gereed. Het lukt ook als je het ei in een stenen mok klutst en dan ca 30 seconden in de magnetron plaatst. Zet de magnetron op de hoogste stand. Een paar keer roeren en even opnieuw in de magnetron en u heeft een roereitje uit de magnetron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eieren bakken kan niet in de magnetron. Koken kan wel alleen niet in de schil, want dan explodeert het door de druk van binnenuit.

Doe een ei in een glas of kommetje en prik de dooier voorzichtig in. Dek het ei niet af en gaar het op de laagste stand zo'n 1½ min. Laat het daarna 1 min. staan om na te garen. Zo heb je een lekker smeerbaar ei uit glas. Lekker bij reepjes toast.

Eieren met ham-kaassaus;
Snijd een dikke plak ham in kleine blokjes evenals smeltbare kaas zoals Emmentaler bijv.
Doe dit in een kommetje en maak er een saus van door een wat witte wijn, creme fraiche en melk in te doen.laat dit 3 min.garen op 600 watt of korter als je meer wattage hebt. Roer er wat aangelengde maizena door en kruid met zout, peper en bieslook. Laat nog 2 min. koken op 600 watt. Breek in een kopje 1 ei en prik de dooier voorzichtig in. Laat dit 1¼ min. garen. Doe het ei op het bordje en giet de saus erover. Lekker met gekookte aardappels en een frisse salade. Je kunt overigens ook goed roerei of omelet garen in de magnetron. Je krijgt echter nooit een mooi bruin kleurtje.
amc