Authentiek Utrechts recept

Ik ben opzoek naar een recept wat van oorsprong Utrechts is. Ik moet het maken voor school, maar kan nog niet echt iets vinden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Antwoorden (4)

Utrechtse Sprits (Sinds 1880)

* 225 gram boter of margarine
* 100 gram basterdsuiker
* zout
* 1 zakje vanillesuiker
* 250 gram zelfrijzend bakmeel

Bereidingswijze voor Utrechtse sprits
Doe de boter met de gezeefde basterdsuiker, een snufje zout en de vanillesuiker in een beslagkom.
Roer het geheel romig.
Schep er dan met korte tussenpozen het zelfrijzend bakmeel door.
Vet een bakblik in en vul een spuitzak met een grove spuit mond met het beslag.
Spuit dit zigzag op het bakblik. Laat het beslag een half uurtje in de koelkast opstijven. Bak de sprits in het midden van een warme oven (160 graden C.) in 20 min. gaar en snijd het in stukken.
Haal de spritsen direct van het bakblik en laat afkoelen.

Zevenschaft

Zeven ingrediënten vormen de basis van deze overheerlijke schotel uit de provincie Utrecht.

Nodig:
750 gram aardappelen
250 gram winterwortel
2 uien
1 runderbouillontablet
1 magere runderrookworst
3 zure appels
8 eetlepels Blanke Variatiesaus (Honig)
200 gram rauwe ham
ca. 500 gram peulvruchten, bijvoorbeeld 1 pot malse velderwten (370 ml Hak) en 1 pot tuinbonen wit (580 ml Bonduelle)

Bereiding:
Schil de aardappelen, was ze en snijd ze in vieren. Schil de winterwortel. Was hem en snijd hem in blokjes. Pel de uien en snijd ze in ringen.
Breng 1 liter water aan de kook met het bouillontablet. Kook hierin aardappelen, winterwortel en uien in ca. 20 minuten gaar.
Bereid intussen de rookworst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Schil de appels, snijd ze in vieren en verwijder het klokhuis. Snijd de appels in partjes en voeg ze toe aan de groenten. Kook ze ca. 2 minuten mee.
Giet de groenten af en bewaar 6 dl van het vocht. Bind dit met de Variatiesaus. Bak de ham knapperig in de koekenpan.
Laat de peulvruchten uitlekken in een zeef en spoel ze af met water. Voeg ze toe aan het aardappel-groentenmengsel en laat het door en door warm worden. Snijd de worst in plakjes.
Schep het aardappel-groentenmengsel op een schaal, schenk de saus erover en verdeel vervolgens hierover de rookworst en de ham
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Populairste utrecht recepten1 Utrechtse landkoekjes (9) 2 Utrechts theerandje (4) 3 Utrechtse spritsen (4) 4 Utrechtsesprits (4) 5 Utrechtse sprits (3) 6 Utrechtse vleespot (3) 7 Utrechtse sprits (3) 8 Utrechtse sprits (2) 9 Utrechtse macaronieschotel (1) 10 Utrechts lievertje (1)

DEZE RECEPTEN ZIJN TE VINDEN BIJ ONDERSTAANDE BRON.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vockingworst is typisch Utrechts. Het is een soort leverworst die zo te eten is, maar je kunt hem ook opbakken, ook dat is typisch Utrechts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrechts lieverdje; een heel bekende Utrechtse cake.

400 gr. zelfrijzend bakmeel,
300 gr. donker bruine basterdsuiker,
1 theel. speculaaskruiden,
1 mespunt zout,
1 theel. kaneel,
4 dl. melk,

Voor de vulling;
50 gr. sukade,
50 gr. sinaasappelsnippers,
25 gr. gekonfijte vruchten,
50 gr. rozijnen.

Doe alle ingrediënten behalve de vulling in de kom.
Roer hiervan een glad beslag. Doe de vulling hierin en roer
dit voorzichtig er door heen. Doe dit in een ingevette en met meel bestoven cakevorm en bak het in het midden van een voorverwarmde oven van 175 graden C. ca.75 min.
amc