Wat kan je tegen het schuimen van pasta koken doen ?

Als ik pasta kook gaat het altijd erg schuimen en kookt/schuimd het er overheen, ook als ik minder/weinig water er in doe en als ik het laag zet ook.
ALs ik de deksel van de pan schuin zet blijft het evengoed over koken.
Is er iets tegen te doen tegen dat schuimen ?
Of licht het aan het merk want ik gebruik het merk ~ grand italia.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
21.1K

Het beste antwoord

Schuimende pasta komt omdat eiwitten gaan oplossen in het water. Dat gebeurt vaak bij eierpasta. En waarschijnlijk gebruik je een relatief te kleine pan.

Zorg dat je een hele ruime pan hebt en neem ruim water.
Zodra het water kookt, de pasta erin en wat zout. Zout zorgt er ook voor dat het minder schuimt.

Altijd zonder deksel koken en af en toe blijven roeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoi als je een klein beetje vloeibaar boter in het water giet dan heb je er geen last van.werkt trouwens ook bij aardappels koken, dan heb je soms ook last van overkoken.hopelijk heb je er iets aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super bedankt voor het antwoord ga ik uit proberen ook die van het antwoord hier boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ bij aardappels is dat indd erg handig
Ik doe zelf altijd een scheutje olijf olie erin maakt niet uit welke wat je lekker vind Gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe altijd een houten lepel tussen de pan en de deksel waar de stoom door weg kan Geen overlopers meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een klein beetje olie er in het schuimt niet en de pasta kleeft niet als het klaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kook de pasta in een open pan, dus zónder deksel. Dan helpt het wel om het gas lager te zetten. En als ik er niet constant bij blijf, leg ik een houten lepel over de pan. Als het dan gaat schuimen, 'breekt' het schuim als het ware op die lepel, waardoor het schuim naar het midden van de pan inzakt in plaats van over de rand van de pan te borrelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een , hoge pan en doe hierin ook ruim water dat toch een flink stuk van de bovenkant af is. Breng het water aan de kook en zodra het borrelt, doe je er zout in.
Doe er de pasta in en een scheutje olie (hierdoor plakt hij niet zo aan elkaar), Zodra het water weer kookt, zet je het vuur wat lager zodat hij niet zo hard borrelt. Niet te laag, want het water moet wel in beweging zijn. Je hoeft de deksel er niet op te doen, maar dan moet je wel even opletten dat het water niet teveel verdampt en zonodig wat heet water bijvullen. Leg je de deksel er wel op, sluit de pan dan niet helemaal af, maar laat een spleetje open.
Schuimen is normaal in het begin, dat komt door de vrijkomende eiwitten van de pasta.
amc