In hoeverre kan mijn dochter van bijna 5 meehelpen met koken?

Mijn dochter wilt graag meehelpen met koken. Ik zit te denken om met haar een pasta te maken vanavond, maar in hoeverre kan ze meehelpen? Kan ze al veilig groenten snijden, of wat zou ze anders nog kunnen doen.
Wellicht weet er iemand ook recepten speciaal voor kinderen om te koken?
Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar moet je als ouder zelf dat niet kunnen inschatten? Ik zie hier steeds vragen over kinderen en wanneer kunnen ze dit of dat en vraag me dan echt af hoe het zit met de kennis van kinderen die de ouders tegenwoordig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Neekie, ik zie mijn dochter maximaal 1x in de week. En ook pas sinds kort, dus ik heb haar niet zien opgroeien vooralsnog. Ik vermoed dat wanneer ze wel 100% van de tijd bij me zou zijn ik deze vraag ook niet had hoeven stellen.
Ik vind jouw reactie hier dus ook een beetje bevooroordeeld.

Het beste antwoord

Ik ben het er niet mee eens dat kinderen niet met scherpe messen zouden kunnen werken. Wij moeten kinderen niet onderschatten. Wanneer een kind van 5 aangeeft dat ze wil helpen met koken, neem haar dan serieus en laat haar alles uitproberen. Ze hoeft niet alles te kunnen snijden, maar leer haar kennis maken met snijden. Wees niet bang, want door jong leren omgaan met 'gevaarlijke' attributen zal ze juist veel voorzichtiger zijn als ze ouder wordt.

Verder kun je haar alles leren en laten doen. Samen koken is het mooiste wat er is, dan ontstaan de leukste gesprekken tussen kind en ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Misschien roeren in de pan, groenten erin doen, tafel dekken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Roeren in een pan die op het vuur staat en nog wel staand op een krukje of stoel? No way! Groenten erin doen terwijl het kokend water is? Water spat en een kind is geneigd groenten erin te stoppen en ziet de oppervlakte van het hete water vaak niet. Geen goed idee!
Als je een ander moet vragen of ze veilig groente kan snijden dan is dat dus automatisch al een nee.

Verder kan niemand verder de ontwikkeling van jouw kind inschatten. De tafel dekken en drinken inschenken misschien?

Toegevoegd na 35 seconden:
In ieder geval weghouden van het fornuis!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jouw dochter wel en niet kan weet je zelf het beste denk ik. Als we hier roepen 'laat ze maar uien snijden' en ze bezeert zich, wie heeft het dan gedaan?

Je moet haar bij alles begeleiden, desnoods hou je haar handen vast bij het snijden. Je moet uitkijken bij kokend water, maar neem aan dat je dat wel begrijpt.

Ik maak wel eens koekjes met kinderen. Kneden ze zelf het deeg en mogen ze het met leuke vormpjes uitsteken en op een bakblik leggen. Dit is een redelijk risicoloze manier om kinderen met de keuken vertrouwd te maken.
paulus811
13 jaar geleden
Ik laat mijn dochter (ook bijna 5) niet met hete pannen of scherpe messen werken, maar we bakken wel vaak samen koekjes, cakes, etc. Dat is ook erg leuk!

Toegevoegd na 58 seconden:
Ook maken we wel een (plaat)pizza. Ze kan dan wel helpen met het beleggen van de pizza.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede ideeën, die leuk én veilig zijn +1
Op internet zijn vele leuke sites met recepten die je samen met je kind kunt doen. Onderstaande sites hebben leuke recepten of gewoon googelen dan vind je een hoop sites. Kinderen vinden het vaak erg leuk om zelf koekjes te bakken. Hiervoor heb je in de supermarkt speciale pakken waarmee je heel makkelijk koekjes of cakejes kunt bakken.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk idee en aan te bevelen voor elk kind!
Kinderen zijn net sponzen, ze zuigen informatie op en onthouden dit. Betrek ze in de supermarkt al met de aankoop. Stel vragen zoals; " Wat zullen we voor vlees nemen, ziet dat er lekker uit ",enz.
Maak ze bekend met producten zoals tuinkruiden, laat ze eens ruiken aan peterselie, basilicum enz. Ze zal bij het eten trots vertellen dat hier de mooiste worteltjes inzitten en dat dit de lekkerste pasta is die er bestaat.

Op hete pannen en scherpe messen na, blijft er genoeg over voor zo'n kleine kokkin. Ze kan pletten, slaan, kloppen, schudden, spoelen, roeren in schaaltjes, sprenkelen en alvast groenten/kruiden die in stukken getrokken kan worden voorbereiden zodat jij ze alleen nog hoeft te snijden/hakken.
Waar het om gaat is dat je haar aandacht prikkelt en haar fantasie prikkelt. Veel plezier, het is zoooo leuk!
amc
13 jaar geleden
Toen ikzelf een jaar of 5-6 was, had ik het geluk ouders te hebben die mijn passie voor koken ondersteunden. Ik jaagde ze toen de keuken al uit, omdat ik die boterkoek zelf wel kon bakken (overigens een recept wat kinderen op het in de oven zetten, en het afwegen na, helemaal zelf kunnen doen)
Kinderen zijn, hoe gek het ook klinkt, vooral geïnteresseerd in het proces. Ze vragen zich af, hoe pannekoeken op je bord terecht komen, terwijl je vantevoren alleen eieren, melk, en meel hebt. [weer een leuk kinderrecept, zeker als ze de pannekoeken (samen met begeleider) mogen gooien].

Of je dochter van 5 met messen om kan gaan, ligt een beetje aan haar ontwikkeling. Als moeder kun je daar het beste een inschatting van maken, maar over het algemeen zou ik haar recepten laten bereiden waar weinig hitte en scherpe messen aan te pas komen, maar wel een proces gaande is. Zo kun je bij pannekoeken vertellen waar eieren, melk en meel vandaan komen, en kan ze zelf zien wat er gebeurt als je die combineert. Dat vindt ze vast een stuk interessanter dan een salade.

Bij moeilijke eters is het ook aan te raden ze mee te nemen de keuken in, en zelf deel te laten nemen aan het bereiden van het "probleemgerecht". Het opeten gaat daarna met een stuk minder tegenzin dan daarvoor!

Overigens: Pasta is een goed idee. Kinderen vinden het geweldig om te zien hoe uit een bolletje deeg prachtige lange slierten komen. Zelf maken is dus wel een pré.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak samen heerlijke pudding en koekjes die ze daarna kan versieren met hele lekkere dingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recepten om samen met kinderen te doen vind je o.a. hier:
http://www.ah.nl/recepten/zoek?classification=kinderrecepten

Maak het de eerste keer samen koken niet te ingewikkeld. Kijk even hoe het kind om gaat met een mes, geef haar een kartelmesje of aardappelschilmesje en laat haar bijvoorbeeld een komkommer snijden. Let goed op hoe dat gaat, dan kan je wel inschatten of ze het kan.

Mijn kleindochter van 4 kan dit soort dingen heel rustig en vind het ook erg leuk, maar ieder kind is anders natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er ook geen voorstander van om kinderen weg te houden bij "gevaarlijke" zaken zoals het fornuis of messen: leg uit wat er mis kan gaan, en ze springen er vanzelf voorzichtig mee om! Met mijn eigen kinderen heb ik de ervaring dat ze vooral de klieder-karweitjes erg leuk vinden/vonden: Gehakt kneden, pastadeeg maken, kroketjes paneren.......Snijden is ook geen probleem: in bijvoorbeeld een ouderwetse macaroni gaan stukjes boterhamworst/smac en schouderham. Als je dit in dikke plakken koopt, kunnen ze dit zelfs met een bot kindermesje in mooie dobbelsteentjes snijden! Je zult zien dat eten een feest wordt als ze zelf aan de wieg van het gerecht hebben gestaan! Overigens moet je uiteindelijk wel tegen kritiek kunnen: laatst zei mijn 1jarige zoon : "Mam, even wachten met dat vlees in de pan doen...een biefstuk moet bakken, niet sudderen!"
Tja....;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik moet opassen bij kennissen, dan laat ik hun de groente erin doen, en een beetje er doorheen roeren onder toezicht.

Ik laat hun de tafel dekken, ook als wij cupcakes maken dan laat ik het hun doen in t bakje en het versieren laat ik helemaal aan hun fantasie over.

Samen limonade inschenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vinden "hun" vast heel leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dit negatief ofzo?
Er is een leuk boekje!! Het heet "de kinderkeuken" van Ikea.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kan het toetje gaan maken. Dus een pak vla en die in schaaltjes doen, slagroom erover en een kersje of topping erboven op.
Kan je haal lekker alleen laten en het enige gereedschap welke nodig zou zijn is een lepel.

Kan je tijdens het eten ook zeggen: heeft ze helemaal alleen gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat pasta maken prima kan, er zijn ook veel speciale kinderkookboeken daar staan vaak recepten in die niet gevaarlijk of al te moeilijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met kinderen zoals jij ook begint, bij A.
Klinkt droog, maar hier bedoel ik mee dat je ze mee laat doen bij de voorbereiding.
Laat je kind het mes vasthouden en klém je hand er strak omheen, tegelijkertijd ook goed voor de motoriek (te testen).

Later open vragen stellen of een keuze geven, wat vind jij/zullen we dit of dat erbij doen?

Veel plezier en betreffende het mes; klem goed en wees bij de les;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veilig snijden is ook mogelijk! Dankzij dit vingerveilige product kunt u zeker veilig koken met uw kinderen! Voor verdere informatie http://www.safeslice.nl/ of safeslice@live.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze zo klein zijn, dan je ze het beste laten meehelpen, gewoon simpele dingen als door de pan roeren voordat je het op het vuur zet, met een broodmes (die is niet zo scherp, om je brood te smeren zo'n mes) gemakkelijke groente laten snijden, eieren schillen en in stukjes snijden, iets erbij doen zoals sausjes, spruiten laten ontvellen, aardappels die jij geschild heb haar met een niet zo scherp mes door midden laten snijden. Eigenlijk kan je haar alles laten doen, als je het maar veilig doet. Je kan haar het blik open laten maken en haar dat in de pan laten gooien. Als je pannenkoeken bakt kan ze het meel zeven, melk erbij doen, een ei breken, samen met jou de mixer door het beslag halen, samen het op de koekepan doen als jij zelf die pan vasthoudt natuurlijk. Samen met de blikopener het blik openen, of als ze het zelf al kan, haardat zelf laten doen...

Zolang jij erbij bent kan je haar best veel laten doen, als je het maar veilig doet...

Het is nog leuk ook, en ze steekt er ook nog wat van op, zoals in welke volgorde je eten maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat haar anders volgende keer het toetje maken, kloppudding van Dr. Oetker (voorheen saroma). Deze oplosbare pudding poeder moet worden geroerd met melk, daarna in schaaltjes uitgieten en 15 min. in de koelkast en klaar is kees. Superleuk voor kinderen om te doen, snel klaar en het kan haast niet mis gaan. Ook leuk om te vertellen aan de familie (ik heb het toetje gemaakt!)
Als dit goedgaat kan je haar langzaam steeds meer toevertrouwen, bijv. de groenten wassen, de slablaadjes van de krop trekken etc. Voorzichtig inderdaad met hete en scherpe dingen. Ook is het niet verkeerd je kind uit te leggen dat ze alleen maar mag 'koken' als mama erbij is!