Saffraan wordt nooit geel

Als ik saffraan bij een gerecht toevoeg wordt hij nooit geel (bijv. bij een risotto) hoe komt dit? wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe doe je het nu?

Het beste antwoord

Los de saffraandraadjes eerst op in een klein scheutje heet water Je ziet dat het water oranje-geel kleurt, en je gerecht dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Suiker erbij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suiker? Bedoel je dat de suiker dan karameliseert en het gerecht bruiner kleurt?
enkel de saffraan verkocht met enkele draadjes per verpakking kleurt echt geel en si smaakvol. er bestaat ook saffraan van mindere kwaliteit, deze wordt verkocht in pakjes 50 gr. hiervan moet je een koffielepel gebruiken om hetzelfde smaak en kleureffect te bekomen als de duurdere soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je was, ik zou eerst bepalen wat ik mijn beschikking heb, echte Saffraan of iets anders die onder de naam Saffraan verkocht wordt... Echte Saffraan draadjes moeten bloedrood zijn. Gele draadjes zijn leuk voor de ogen, maar zij zijn losse gewicht zonder enig culinaire waarde. Zij bevatten geen crocin. Crocin is het enige natuurlijke bestanddeel in Saffraan dat de kleuring geeft.

Als je echte Saffraan (en goede kwaliteit Saffraan) beschikt, dan zou het in ALLE manieren geel kleur aan het eten geven, en niet alleen kleur maar ook smaak en aroma.

Veel mensen denken dat het romantische kruid alleen maar een kleurstof is, of alleen de rijst te kleuren is. Wist je misschien dat je met Saffraan zowel lekkere desserten als sauzen kan koken? of Saffraan thee kan maken? Super gezond! en super lekker met honing! Echte Saffraan heeft een aparte smaak en aroma. Saffraan is meer voor haar aroma en smaak gebruikt, dan haar kleur. Anders zijn er veel goedkopere alternatieven om onze eten alleen maar te kleuren.

Je kan alles erover op die site lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen ´echte´ saffraan en ´commerciele´ saffraan. Echte saffraan is altijd rood en erg prijzig!